Tampere-talo | Konsertit, tapahtumat ja yritystilaisuudet
  • englanti
  • Suomi

ke 29.9.2021 klo 19:30

Iidamari Ahonen, viulu: l’Esprit de France – Ranskan henki

Lisää kalenteriin Osta liput Tilaa tarjoilu Istumapaikkakartta

Tampere-talo, Pieni sali - Yliopistonkatu 55, 33100
Tampere, Finland

Nuori viulistitähti Iidamari Ahonen ja pianisti Naoko Shibayama-Aarnio tulkitsevat konsertissaan ranskalaisia sävelmiä.

Ohjelma:
Maurice Ravel: Sonaatti viululle ja pianolle nro 2 G-duuri

I Allegretto
II Blues. Moderato
III Perpetuum mobile. Allegro

Franz Waxman: Carmen fantasia

VÄLIAIKA

Eugène Ysaye: Soolosonaatti nro 4 e-molli, op. 27/4
I Allemande. Lento maestoso
II Sarabande. Quasi lento
III Finale. Presto ma non troppo

César Franck: Sonaatti viululle ja pianolle
I Allegretto ben moderato
II Allegretto
III Recitativo-Fantasia: Ben moderato
IV Allegretto poco mosso

Esiintyjät:
Iidamari Ahonen, viulu
Naoko Shibayama-Aarnio, piano

Konsertissa on väliaika.

Konsertissa on numeroimattomat paikat. Yleisön turvallisuuden vuoksi paikkamäärää on rajoitettu. Salin paikat sijoittuvat niin, että riittävät turvavälit huomioidaan. Saman seurueen jäsenet voivat halutessaan istua konsertissa vierekkäin. Tampere-talon henkilökunta opastaa paikan valinnassa. Lisätietoja.

Muutokset mahdollisia.

Tuotanto Tampere-talo

Olemme pystyneet vapauttamaan myyntiin lisää paikkoja. Tervetuoa konserttiin!
Varauduthan, että muutokset paikkatilanteissa voivat olla mahdollisia.

 

***

Käsiohjelmateksti

Maurice Ravelin Sonaatti viululle ja pianolle nro 2 sai inspiraationsa 1920-luvulla kukoistaneesta jazzista. Ensimmäisen maailmansodan traumat herättivät ihmisissä kaukaisuuden kaipuuta ja silloin Euroopan kulttuurielämään alkoi levitä vaikutteita Amerikasta asti. Monet taidemusiikin säveltäjät kiinnostuivat eri tyylien yhdistämisestä. Toiveena oli luoda virkistävää ja viihdyttävää musiikkia konserttiyleisölle.
Ravelin Sonaatti g-molli koostuu kolmesta tyyliltään aivan erilaisesta osasta, jonka ensimmäinen osa on lyyrinen ja moniulotteinen Allegretto, toinen osa tunnelmallinen Blues ja finaali virtuoottinen ikiliikkuja Perpetuum mobile.

Franz Waxmanin Carmen Fantasia pohjautuu ranskalaisen säveltäjän George Bizetin säveliin suositusta Carmen-oopperasta. Elokuvasäveltäjä Waxman kirjoitti Carmen Fantasiansa alun perin Humoresque nimistä elokuvaa varten. Elokuvassa virtuoottisen teoksen esitti viulisti Isaac Stern.
Vuonna 1946 elokuvan ensi-illan jälkeen viulisti Jascha Heifetz otti Waxmaniin yhteyttä ja pyysi häntä laajentamaan teosta, jotta Heifetz pystyisi esittämään tämän ohjelmanumerona radiossa. Sen jälkeen Waxmanin uusi versio saavutti suuren suosion ja siitä lähtien monet viuluvirtuoosit ovat esittäneet sitä konserteissa näyttävänä teoksena. Carmen oopperasta sovituksia viululle ja orkesterille ovat tehneet myös Pablo de Sarasate sekä Jenó Hubay.

Eugene Ysaÿe oli aikanaan suuri Johann Sebastian Bachin musiikin ystävä. Erityisesti Jozef Szigetin esitys Bachin g-molli sonaatista inspiroi hänet kirjoittamaan omat kuusi soolosonaattia. Ysaÿe yhdisti Bachin sooloteosten viestin sisällön sen aikaiseen moderniin viulutekniikkaan. Tämän ajatuksen Ysaÿe halusi sisällyttää erityisesti myös neljänteen sonaattiinsa. Barokin aikaisen tyylin vaikutuksen voi huomata neljännessä sonaatissa jo osien nimissä Allemande ja Sarabande, mitkä ovat barokin aikaisia tansseja.
Jokaisella soolosonaatillaan Ysaÿe halusi kiittää yhtä hänen uraansa vaikuttanutta viulistia. Neljäs sonaatti on omistettu Fritz Kreislerille, jonka sävellystyyli heijastuu varsinkin teoksen viimeisessä osassa.

Cesar Franck sävelsi sonaatin viululle ja pianolle vuonna 1886. Se oli häälahja Franckin hyvälle 28-vuotiaalle ystävälle Eugene Ysaÿlle ja hänen morsiamelleen Louise Bourdeu de Courtraille. Ysaye ensiesitti häissään tämän teoksen yhdessä Marie-Léontine Bordes-Pènen kanssa. Franck kertoi teoksen symboloivan hänen ystävyyttään Ysayen kanssa. Franck lupasi viulusonaatin myös Liztin tyttärelle Cosima von Bülowlle, mutta sonaatti A-duuri jäi hänen ainoaksi sonaatikseen viululle ja pianolle.

 

Esiintyjät:

 

Iidamari Ahonen on tamperelaissyntyinen viulisti. Tällä hetkellä hän opiskelee Berliinin Taideyliopistossa Mark Gothonin luokalla sekä Sibelius-Akatemiassa Petri Aarnion johdolla. Ahonen on osallistunut lukuisiin viulukilpailuihin, joista mainittakoon ensimmäinen palkinto Juhani Heinonen(2019) -, Kaunas Sonorum(2013) – ja Giovanni Musicisti(2014) -viulukilpailuissa, kolmas sija Concours Grumiaux(2015) – ja Tallin NoorMuusik(2013) -viulukilpailuissa sekä välieräpaikka Kuopion viulukilpailussa vuonna 2020. Hän on soittanut useiden eri orkestereiden solistina ja ollut Tampere Filharmonian ja Radion Sinfoniaorkesterin Nuori Solisti. Iidamari on esiintynyt useilla musiikkifestivaaleilla mm. Kurufestilla, Crusell-viikolla, Hauhon musiikkijuhlilla ja Quattro Corde- festivaalilla.

 

 

Naoko Shibayama-Aarnio valmistui Sibelius-Akatemiasta musiikin tohtoriksi vuonna 2000. Hän on opiskellut Izumi Tatenon, Timo Mikkilän, Erik. T. Tawaststjernan ja Jussi Siiralan johdolla. Vuosina 1994–95 hän täydensi opintojaan Pariisin Konservatoriossa. Naoko on pitänyt säännöllisesti resitaaleja ja esiintynyt sekä kamarimuusikkona että orkesterin solistina Suomessa, eri Euroopan maissa ja Japanissa. Orkesteri- ja yhtyemuusikkona hän on toiminut Kamariorkesteri Avanti!:ssa, RSO:ssa ja HKO:ssa. Tällä hetkellä Naoko toimii Helsingin Konservatoriossa ja Sibelius-Akatemiassa.

Liput 22 €
Eläkeläiset 18 €
Opiskelijat ja lapset 8 €

Lisää Tampere-talossa