Tampere-talo | Konsertit, tapahtumat ja yritystilaisuudet

ke 10.11.2021 klo 19:00 · This is my letter to the world -konsertti

TampereRaw 20 vuotta -juhlakonsertti

Lisää kalenteriin Osta liput Tilaa tarjoilu Istumapaikkakartta

Tampere-talo, Pieni sali - Yliopistonkatu 55, 33100
Tampere, Finland

Nykymusiikkiyhtye TampereRaw juhlistaa This is my letter to the world -konsertissaan 20-vuotista taivaltaan jo kodiksi muodostuneessa Tampere-talossa kantaesitysten ja merkityksellisen uuden musiikin äärellä. Konsertin kolme teosta kertovat koskettavaa tarinaa niin ihmisestä, elämästä kuin kuolemastakin.

Laulajat Tuuli Lindeberg ja Aarne Pelkonen tähdittävät TampereRaw:n, Tampere-talon, Tampereen Orkesteriakatemian ja Kamarikuoro Tampere Cappellan yhteistyötä.

Esiintyjät:
TampereRaw + Tampereen Orkesteriakatemia
Tampere Cappella

Maria Itkonen, kapellimestari
Tuuli Lindeberg, sopraano
Aarne Pelkonen, baritoni
Eva Alkula, kantele

Marjukka Manner, kuoron harjoittaminen:

Ohjelma:
Hannu Pohjannoro: ”Sinun on lähdettävä nyt” Kamarioopperasta Birgitta, KE (sol. sopraano Tuuli Lindeberg)
Petri Nieminen: Seekin’ Werther, KE
Väliaika
Mari Sainio: Laulusarja “Longing” Emily Dickinsonin runoihin, KE (sol. sopraano Tuuli Lindeberg ja baritoni Aarne Pelkonen)
1 Because I could not stop for Death
2 After Great Pain, a Formal Feeling Comes
3 I dwell in Possibility
4 I heard a Fly Buzz When I Died
5″Hope” Is The Thing With Feathers
6 She Rose To His Requirements, dropped
7 If You Were Coming In The Fall
8 Snowflakes
9 There’s a Certain Slant of Light
10 Measure Every Grief I Meet

Konsertin kesto noin 2 tuntia sisältäen väliajan.

Tuotanto Tampere-talo ja TampereRaw
YLE radioi konsertin ja se on kuultavissa YLE Radio 1:stä 16.11.2021 klo 19.30
Tilaisuudessa on numeroidut paikat. Muutokset paikkajärjestelyissä ovat mahdollisia koronatilanteesta riippuen. Lue lisää turvallisuusratkaisuista Tampere-talossa täältä.

Konserttia tukee Taiteen edistämiskeskus, Suomen Kulttuurirahasto ja Sibeliusrahasto.

Muutokset mahdollisia.
***
Konsertin tervehdyssanat:
Anna Angervo

Siitä on todella jo 20 vuotta, kun saavuimme fagotisti Otto Virtasen kanssa aamuyöllä Avanti!:n Suvisoitto-festivaalilta. Yöttömän yön tunnelmissa pohdimme nykymusiikin tilaa työkaupungissamme ja Otto kysyi, lähtisinkö suunnittelemaan hänen ja pianisti Jyrki Lähteenmäen kanssa uutta toimintaa Tampereelle. Tottahan toki! Mietimme, mistä saisimme apua ja tukea ensimmäisille konserteille ja otimme yhteyttä säveltäjä Jouni Kaipaiseen. Myös Jouni innostui ideasta ja niin meitä istui pian mukava joukko muusikoita Lempäälän kotimme olohuoneessa perustamassa uutta nykymusiikkiyhtyettä Tampereelle. Innostusta ja toiminnan tarvetta kuvasi ehkä parhaiten se, että avajaiskonsertin sijaan pidimme peräti kolme avajaiskonserttia, kaksi Tampereen Konservatoriolla ja yhden Tullikamarin Pakkahuoneella.

Vuodet ovat vierineet ja alkuperäisestä kokoonpanostamme meillä on mukana vielä useita soittajia uusien upeiden vahvistusten lisäksi. Yhtyeemme on organisaatiomuodoltaan kummajainen. Alkuperäinen idea oli toki perustaa yhdistys, mutta olemme edelleenkin moniääninen ja rönsyilevä yhteisö, jossa allekirjoittanut ideoi, hankkii rahoituksen sekä yhteistyökumppanit ja muusikot ovat yleensä enempiä kyselemättä valmiita toteuttamaan mitä ihmeellisimpiä suunnitelmia laadusta tinkimättä ja ajatuksista mukisematta.

Tällä konseptilla olemme pystyneet toteuttamaan uskomattoman määrän konsertteja ja lukemattomia kantaesityksiä sekä luomaan uusia tekemisen ja yhteistyön muotoja. Mitään näistä emme toki olisi pystyneet tekemään yksin. Ilman Taiteen edistämiskeskuksen ja eri säätiöiden rahallista tukea sekä yhteistyökumppaneittemme apua ja uskoa toimintaamme emme olisi nyt tässä. Samoin saumaton ja hedelmällinen yhteistyö niin tamperelaisten kuin kansallisten ja kansainvälistenkin säveltäjien kanssa on toiminut toimintamme johtotähtenä ja vienyt meitä vakaasti kohti uutta ja tutkimatonta.

Yhteistyökumppaneista uskomattomin lienee Tampere-talo ja sen ainutlaatuinen henkilökunta. Tämä talo on ollut meille kuin koti niin hyvinä kuin huonoinakin aikoina ja valanut uskoa taiteen ja musiikin tulevaisuuteen. Kun koronapandemian ensimmäinen aalto hiljensi koko maailman, suunnittelin TampereRaw’lle striimifestivaalin, jota kuvattiin Tampere-talon saleissa ja typötyhjissä yleisötiloissa. Vaikka kaipasimmekin yleisöä, nämä seinät muistuttivat meitä siitä, mikä on tärkeintä: usko yhdessä tekemiseen ja olemiseen. On suurenmoista saada viettää kanssanne yhtyeemme 20-vuotisjuhlaa juuri täällä. Alkakoon tästä elävien yleisötilaisuuksien uusi aika ja kannatelkaamme toisiamme myös tulevaisuudessa kohti uutta ja ihmeellistä!

Kiitämme konserttimme tukemisesta Taiteen edistämiskeskusta ja Suomen Kulttuurirahastoa. Konsertti toteutetaan yhteistyössä Tampere-talon, Tampereen Orkesteriakatemian ja Tampere Cappellan kanssa.

Anna Angervo
Tuottaja
TampereRaw
***

Teosesittelyt:
Hannu Pohjannoron Birgitta on yksinäytöksinen monologiooppera sopraanolle, kamarikuorolle  ja kamariyhtyeelle. Runomuotoinen libretto on Johanna Venhon käsialaa. Oopperan on tilannut Pirkanmaan kuorokeskus/Tampere Cappella ja Markus Yli-Jokipii, ja sävellystyöhön on saatu rahoitus  Madetoja-säätiöltä sekä Teoston sävellystilausrahastolta. Libreton rahoitti WSOY:n kirjallisuussäätiö. Birgitan rooli on tehty valovoimaiselle sopraanolle, Tuuli Lindebergille. Teoksen libretto pohjautuu keskiajan merkittävän ruotsalaismystikon Pyhän Birgitan näkykertomuksiin. Teoksessa ei ensi sijassa tavoitella realistista historiallisuutta, vaan siinä käsitellään yleisinhimillisiä menettämisen ja sitoutumisen teemoja historiallisen kontekstin kautta: ihmistä elämänsä käännekohdassa, tilanteessa, jossa asioiden totutut merkitykset eivät tunnu enää pitävän paikkaansa. Ooppera on tarina menetyksestä, kutsumuksesta, sitoutumisesta ja lopulta voimaantumisesta. Kuorolla on oopperassa keskeinen rooli: kuoro on osa Birgitan (sopraano) mielenmaisemaa: muistoja, odotuksia, näkyjä.

Tamperelaissäveltäjä Petri Nieminen kirjoitti TampereRaw’lle omistetun teoksen Seekin’ Werther ajatuksissaan kuuluisa Johann Wolfgang von Goethen romaani, Nuoren Wertherin kärsimykset. Kirjan teema, onnettomasti rakastuneen nuoren tuska johdattaa konserttimme elämän ja kuoleman kysymysten äärelle. Petri Nieminen on muokannut teoksensa sopimaan juuri tähän juhlakonserttiin. Konsertissa soittavat Tampereen Orkesteriakatemian nuoret muusikot pääsevät kokemaan suuria tunteita TampereRaw:n kokeneiden, vaan ei kyynistyneiden muusikoiden ohjauksessa. Petri Nieminen kertoo teoksen synnystään seuraavaa: ”Allekirjoittaneelle tarina tuli läheiseksi, kun lempääläläinen nuorisoteatteri Rapagonda teki 80-luvun puolivälissä version itä-saksalaisen Ulrich Plenzdorfin näytelmästä Nuoren W:n uudet kärsimykset, jossa W on 18-vuotias Edgar Wibeau, joka peilaa omaa rakkauttaan Charlottea kohtaan ja häipyneen isänsä etsintää majapaikastaan löytämäänsä Goethen kirjaan. Versioon sävelletyt, johtoaihetyyppiset teemat ovat olleet mukana kahdessa teatteriversiossa, yhdellä cd:llä ja Jarmo Lampelan Nuoren Wertherin jäljillä-elokuvassa. Tässä teoksessa yhteen nivoutuvat teemat muodostavat tärkeän osan, muina elementteinä on tutkintaa, etsintää ja hieman hysteriaakin.”

Juhlakonsertin päättää TampereRaw’n ja yhtyeen taiteellisen johtajan Anna Angervon tilausteos  säveltäjältä Mari Sainio. “Longing” laulusarja Emily Dickinsonin runoille käsittelee runoilijan teoksia eri aikakausilta. Mari Sainio on muodostanut runoista kauniin yhtenäisen ja draamallisesti jatkuvan  kokonaisuuden. Laulusarjassa yhdistyvät Dickinsonille tyypilliset teemat: kuolema, totuuden etsiminen, suru, usko ja toivo. Laulusarjan solisteina kuullaan sopraano Tuuli Lindebergiä ja baritoni Aarne Pelkosta. Mari Sainio kertoo sävellysprosessista seuraavaa: ” Lähdin rakentamaan teosta rakastamieni runojen
kautta. Myös laulajat inspiroivat minua sävellysperiodin aikana. Tapasin Tuuli Lindebergin ensimmäistä kertaa jo kesällä ja haimme yhdessä erilaisia mahdollisuuksia toteuttaa Emily Dickinsonin runojen vahvaa tunnemaailmaa. Kun tapasin baritoni Aarne Pelkosen ensimmäistä kertaa, minulle vahvistui ajatus, että haluan säveltää teoksen juuri näiden solistien äänille.”
***

Esiintyjät:

TampereRaw syntyi vuonna 2001 Tampere Filharmonian nuoren polven muusikoiden halusta luoda foorumi uuden konserttimusiikin esittämiseksi Tampereella. Yhtyeen johtoajatuksena on koko sen olemassaolon ajan ollut kerätä yhteen moderniin musiikkiin ennakkoluulottomasti suhtautuvia muusikoita ja esittää konserttikokonaisuuksia, joissa uusi musiikki on näkyvästi esillä. TampereRaw esiintyy säännöllisesti Tampereella ja kokoonpanoa on kuultu myös konserteissa eri festivaaleilla Suomessa ja Virossa. Yhtye on tehnyt paljon yhteistyötä useiden suomalaissäveltäjien kanssa ja pyrkii sisällyttämään ohjelmistoonsa säännöllisesti kantaesityksiä. TampereRaw:n toimintaan kuuluu kiinteästi työskentely myös muiden taiteenalojen kanssa sekä lasten ja nuorten musiikkikasvatus.

Nykymusiikkiyhtye TampereRaw on saavuttanut vuosien pitkäjänteisen työn ja yhteistyökumppaneidensa avulla vakaan aseman suomalaisessa klassisen musiikin kentässä. Yhteistyö Tampereen Musiikkiakatemian ja edesmenneen säveltäjämestari Jouni Kaipaisen sävellysluokan kanssa antoi sysäyksen työlle, joka on tuonut maahamme terveemmän, hyvinvoivemman ja tasa-arvoisemman säveltäjäsukupolven, joka uskaltaa luoda uutta ja kuunnella omaa taiteellista ääntään.

Nykymusiikkiyhtye TampereRaw juhlistaa This is my letter to the world -konsertissaan 20-vuotista taivaltaan jo kodiksi muodostuneessa Tampere-talossa kantaesitysten ja merkityksellisen uuden musiikin äärellä. Konsertin kolme teosta kertovat koskettavaa tarinaa niin ihmisestä, elämästä kuin kuolemastakin.
Laulajat Tuuli Lindeberg ja Aarne Pelkonen tähdittävät TampereRaw:n, Tampere-talon, Tampere Cappellan  ja Tampereen Orkesteriakatemian yhteistyötä.
***

Kuva: Virve Viita

Tampere Cappella on laulun ammattilaisista koostuva kamarikuoro, jonka sointi taipuu kuoromusiikin laajaan kirjoon. Tampere Cappellan perustaja ja taiteellinen johtaja on Markus Yli-Jokipii. Kuoron johtajina ovat vierailleet Elisa Huovinen, Jutta Seppinen, Heikki Liimola ja Jouni Rissanen. Kuoro on viime aikoina konsertoinut muun muassa Tampereen Sävelessä ja Ung Nordisk Musik -festivaalilla. Kaudella 2019-2020 Tampere Cappella oli kuorona Tampereen Teatterin Notre Damen kellonsoittaja – musikaalissa esiintyen yli sadassa näytöksessä. Kuoron tuplakvartetti toimii TAMKin kuoronjohdon koulutuksen vokaaliyhtyeenä.

Kuoro on aloittanut toimintansa vuonna 2015 ja sen laulajalistalla on yhteensä n. 40 laulajaa, esiintyen n. 16-25 laulajan vahvuisena. Kuoro on mukana Suomen Kulttuurirahaston 2021 myöntämässä Kärkihankkeessa, joka kehittää ammattilaiskuorotoimintaa Viron Filharmonisen kamarikuoron ja Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa.

Lisätietoja: www.tamperecappella.fi
***


Kuva: Samuli Pontinen
Tampereen Orkesteriakatemia
(OA) on Tampereen ammattikorkeakoulun musiikin koulutuksen, Tampereen konservatorion sekä Tampere Filharmonian välinen yhteistyömuoto, jossa opiskelijat saavat kiinteän työelämäyhteyden kautta opetusta orkesterisoitossa, koesoittovalmennuksessa ja esiintymisessä. Opetus järjestetään pääsääntöisesti TAMK Musiikin toimipisteellä. Yhteistyöhön sisältyvä vuosittainen orkesteriperiodi Tampere Filharmonian kanssa järjestetään Tampere-talolla. Opettajina toimivat Tampere Filharmonian äänenjohtajat ja soittajat. Osana orkesteriakatemiatoimintaa aloitettiin syksyllä 2020 kisällitoiminta, jossa opiskelijat pääsevät työskentelemään lukuvuoden aikana neljälle erilliselle Tampere Filharmonian valitsemalle orkesteriviikolle.. Opiskelijat valitaan Kisällitoimintaan koesoittojen perusteella, ja he pääsevät osallistumaan orkesterin toimintaan ammattimuusikoiden ohjauksessa. Opiskelijat toimivat näillä niin kutsutuilla “side by side”-viikoilla sektioissa ekstrasoittajina ja saavat orkesteriviikoistaan opintopisteitä. Kaudella 2021-2022 kisällitoiminta laajenee myös puolustusvoimien Laivaston ja Kaartin soittokuntiin. Tarkoituksena on laajentaa kisällitoimintaa kaikkiin ammattisotilassoittokuntiin lukuvuonna 2022-2023.

Lisätietoja: https://sites.tuni.fi/tamkmusiikki/orkesteriakatemia/
***


Kuva: Heikki Tuuli

Sopraano Tuuli Lindeberg on vakiinnuttanut asemansa maamme eturivin barokkiajan ja oman aikamme laulumusiikin esittäjänä. Hän on saanut lehdistössä taajaan kiitosta puhtaasta ja ilmaisuvoimaisesta lauluäänestään sekä monipuolisesta muusikkoudestaan. Tuuli laulaa säännöllisesti Suomen parhaiden orkesterien ja kamariyhtyeiden kanssa esiintyen ahkerasti klassisen musiikin näyttämöillä, konserttisarjoissa ja festivaaleilla. Hän tekee taajaan yhteistyötä erityisesti suomalaisten säveltäjien kanssa ja on kantaesittänyt kymmeniä vokaaliteoksia, joista viimeisimpinä Minna Leinosen, Sampo Haapamäen ja Kaija Saariahon musiikkia.

Tuuli on esittänyt näyttämörooleja vuosien varrella mm. Suomen kansallisoopperassa, Ilmajoen musiikkijuhlilla, Suomen Kansallisteatterissa sekä lukuisissa vapaan kentän kamarioopperaproduktioissa. Hänen viimeaikaisista näyttämötöistään mainittakoon Alma! /Aino (Minna Leinonen & Hanna Weselius), Baby Jane /Piki (Markus Kärki & Sofi Oksanen), L’Orfeo /Euridice & Speranza (Monteverdi) ja Study for life (Kaija Saariaho).

Esiintymistyönsä ohella Tuuli nauttii opettamisesta, unohdetun vokaaliohjelmiston kaivelusta ja ohjelmistosuunnittelusta. Hän opettaa omien erikoisalojensa laulumusiikkia Sibelius-Akatemiassa ja on äskettäin aloittanut kautensa Musica nova Helsinki -nykymusiikkifestivaalin taiteellisena johtajana.
***

Baritoni Aarne Pelkonen on nuoren polven menestyneimpiä ja kysytyimpiä oopperalaulajia Suomessa. Pelkonen muistetaan erityisesti vuoden 2013 Lappeenrannan laulukilpailujen ja vuoden 2015 kansainvälisen Sibelius-laulukilpailun voittajana. Kaudella 2018/19 hän debytoi Suomen Kansallisoopperan solistina Jaakko Kuusiston oopperassa Jää.

Kaudella 2020-2021 Pelkosen näyttämörooleihin sisältyy mm. Ping Puccinin Turandotissa ja Petter Kummel Jää-oopperassa. Lisäksi hän esiintyy useissa radio- ja tv-konserteissa. Kausina 2015-2017 Pelkonen kuului Oldenburgin oopperan solistikuntaan, jossa hänen roolejaan olivat mm. Figaro Mozartin Figaron häissä, Donner Wagnerin Reininkullassa ja Pallante Händelin Agrippinassa.

Aarne Pelkonen on aktiivinen konserttilaulaja sekä Suomen Lied-akatemia ry:n perustajajäsen. Hän on laulanut mm. Kansallisoopperan orkesterin, Radion sinfoniaorkesterin, Tapiola Sinfonietan, Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin, Tampere Filharmonian ja Ylioppilaskunnan Laulajien solistina.

Pelkosen taiteellista työtä ovat tukeneet Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Suomen kulttuurirahasto, Pro Musica Säätiö, Selim Eskelinin säätiö ja Kesko Oyj.
***


Kapellimestari Maria Itkonen on johtanut useita kokoonpanoja, joihin kuuluu mm. Västerås Sinfonietta, Sønderjyllands Symfoniorkester, Tampere Filharmonia, KammarensembleN, Joensuun kaupunginorkesteri sekä Vaasan kaupunginorkesteri. Hän on toiminut assistenttina Norrlandsoperassa, sekä Tampereen Oopperassa. Lisäksi Itkonen on kantaesittänyt lukuisia teoksia nykymusiikkiyhtye TampereRaw:n kapellimestarina.

Maria Itkonen on opiskellut orkesterinjohtoa Panula-Akatemiassa professori Jorma Panulan johdolla, ja suorittaa tällä hetkellä maisteriopintojaan Tukholman Kuninkaallisen Musiikkikorkeakoulun kapellimestariluokalla professori B. Tommy Anderssonin johdolla. Hän on osallistunut mestarikurssille mm. Lontoon Royal Opera Housessa.

Itkonen on työskennellyt konserttimestarina seuraavissa orkestereissa: WDR Sinfonieorchester Köln, Luzerner Sinfonieorchester, Tampere Filharmonia sekä Turun filharmoninen orkesteri. Hän opiskellut viulunsoittoa Sibelius- Akatemiassa, Wienin Musiikkikorkeakoulussa sekä Amsterdamin Konservatoriossa.
Itkosen opintoja ja taiteellista työskentelyä ovat tukeneet Suomen Kulttuurirahasto, PRO Orchestra sekä Taike.
***

Kuva: Anniina Kuusela

Marjukka Manner on jyväskyläläislähtöinen tamperelaistunut kuoronjohtaja, laulaja ja alttoviulisti. Hän on valmistunut Tampereen ammattikorkeakoulusta musiikkipedagogiksi (AMK) pääinstrumenttinaan alttoviulu. Tällä hetkellä hän täydentää kuoronjohdon opintojaan Markus Yli-Jokipiin johdolla. Manner johtaa Jyväskylän Musica-kuoroa ja toijalalaista sekakuoro Sommeloa. Itse hän laulaa lauluyhtye Fiorissa ja Tampere Cappellassa ja kuuluu Helsingin kamarikuoron laulajistoon.

Manner arvostaa ja pitää tärkeänä yhdessä työskentelyä ja onkin aktiivinen kamarimuusikko, vakikokoonpanonaan TEMA-kvartetti. Yhteistyö säveltäjien mm. Michael Parsonsin ja Pekka Kostiaisen kanssa ja nykymusiikin esittäminen on hänelle hyvin mieluisaa. Manner sai Pro Musican harkinnanvaraisen apurahan kannustuksena taiteelliseen työhön ja musiikkiopintoihin 2014.

Liput 30 €
Eläkeläiset 25 €
Opiskelijat 12 €

Lisää Tampere-talossa