Tapahtumien siirrot ja peruutukset
Lue lisääSuomen vetovoimaisin kaupunki Tampere aikoo tavoitella uudella tavalla kansainvälistä huomiota ja houkutella kaupunkiin lisää suurtapahtumia. Tätä varten on perustettu maailmanlaajuisesti ainutkertainen tapahtumakeskittymä Congress & Events District Tampere eli Tampere CED. Se muodostaa kaupungin keskustaan palvelujen ja ammattilaisten keskittymän, jossa kaikki tarpeellinen sijaitsee 10 minuutin kävelymatkan säteellä.
Tapahtumakeskittymässä on mukana lukuisia tapahtumapaikkoja, hotelleita ja ostoskeskuksia: kulttuuri- ja kongressikeskus Tampere-talo, Tullikamarin Pakkahuone ja Klubi, Technopolis Yliopistonrinne, Tampereen yliopisto, Tampereen stadion, vuonna 2021 valmistuva Tampereen Kannen areena, hotelliketjut Marriott, Scandic, Lapland Hotels ja Sokos Hotels sekä Ratinan ja Tullintorin kauppakeskukset. Mukana yhteistyössä on myös Tampereen kaupungin matkailuyhtiö Visit Tampere Oy.
– Tampere CED:n brändi rakennettiin voidaksemme myydä entistä tehokkaammin Tamperetta huipputapahtumien pitopaikkana kansainvälisille tapahtumajärjestäjille. Täältä löytyvät maailmanlaajuisesti kiinnostavat puitteet erilaisiin konferensseihin ja bisnestapahtumiin mutta myös jättimäisiin urheilu- ja kulttuuritapahtumiin, kertoo kulttuuri- ja kongressikeskus Tampere-talo Oy:n toimitusjohtaja Paulina Ahokas.
Tällainen alue on maailmanlaajuisesti omaa luokkaansa ja kilpailee tehokkaasti muutaman maailmalle rakennetun vastaavantyyppisen tapahtumakeskittymän kanssa. Hyvä esimerkki siitä, että Tampere on houkutteleva tapahtumapaikka maailmanlaajuisesti, on tämän vuoden lokakuussa Tampereella järjestettävä WOMEX eli the World Music Expo. Kansainvälisen maailmanmusiikin ja jazzin suurin tapahtuma tuo yhteen yli 300 esiintyjää ja yli 2700 musiikkiammattilaista.
– Tampereella on laadukkaat tilat kahden hengen kokoushuoneesta kymmenien tuhansien osallistujien stadioniin. Alan ammattilaisilla on kymmenien vuosien kokemus tapahtumajärjestämisestä. Tampereen monipuolinen kulttuuritarjonta ja aktiviteetit kiinnostavat tapahtumayleisöä myös tilaisuuden ulkopuolella. Ja kaikki tämä vielä vahvasti ympäristötietoisessa kaupungissa, puhtaan luonnon ympäröimänä, järvien ja metsien keskellä, sanoo Tampere-talon myynti- ja markkinointipäällikkö Marjut Heinonen.
Tapahtumapaikan sijainti on tärkeää kansainvälisille tapahtumajärjestäjille. Liikkuminen Tampere CED:n tiiviillä ja kattavalla tapahtuma-alueella on nopeaa. Myös maailmanlaajuisesti katsottuna Tampere sijaitsee keskellä maailmankarttaa: Suomeen lentää reilussa kahdeksassa tunnissa sekä New Yorkista että Pekingistä. Lisäksi turvallinen suomalainen tapahtumaympäristö, vahva ympäristötietoisuus ja haasteista lamaantumaton asenne eivät ole maailmalla itsestäänselvyyksiä.
– Pitää osata luopua suomalaisesta vaatimattomuudesta ja kertoa maailmalle niistä puitteista, huippuosaamisesta ja elämyksellisyydestä, jonka me tamperelaiset jo tunnemme, muistuttaa Paulina Ahokas.
Tampere CED on jo käynnistänyt tapahtumien myynnin vuodelle 2021 ja keskittymän tarjontaa on ehditty esittelemään muun muassa Isossa-Britanniassa.
Katso video https://youtu.be/iFAGd2x71xQ
Kuvassa: vasemmalta projektipäällikkö Noora Kumpulainen Creative Cruesta, Tampere-talon toimitusjohtaja Paulina Ahokas ja myynti- ja markkinointipäällikkö Marjut Heinonen sekä luova johtaja Sami Nieminen Creative Cruesta. Creative Crue on toteuttanut yhteistyöprojektin materiaalit ja verkkosivuston. Kuva: Riikka Vaahtera