10.09.2021 / Uutinen
Toimitusjohtajamme Paulina Ahokas Rockadillo – 50 vuotta kaikkiin suuntiin -näyttelyn avajaisissa

Näyttely täynnä helmiä
Takaisin näyttelyn näkökulmiin. Näyttelyssä nähdään The Nits-nosto: kulttibändi on tehnyt Suomessa melkein 100 keikkaa. Rockadillo on vuodesta 1982 alkaen tehnyt nämä keikat Suomessa ja myös lähimarkkinoilla. Reggae ja maailmanmusiikki on myös esillä sekä Tapion uran huipentumana: maailman suurimman musiikin ammattilaistapahtuman ja maailmanmusiikin world expon Womexin toteutuminen Tampereella vuonna 2019.
Näyttely on siis täynnä aivan täydellisiä helmiä. Saatte nähdä mm. sen nauhurin, jolla TT Oksalan on äänittänyt Pekka Pohjolan Jokamies-albumin pohjaraidat. Nauhurilla ja Pekka Pohjolalla on siksikin tärkeä osa, että ensin Tapio aikoi julkaista pelkkää Pekka Pohjolaa, sitten sitä laajennettiin myöhemmin Pekan musiikin sukulaissieluille. Seppo Tyniä, XL-yhtyettä, tietyn tyyppistä sukulaissieluista progea.
Tapio Korjuksen Rockadillossa toiminta on tapahtunut ilman mitään suurta liikeideaa – ilman suurta päämäärää, strategiasessioita tai vuositavoitteita. Tapio on ihan puhtaasti vain tehnyt sitä, mistä tykkää. Tapio ei ollut aidosti ikinä päättänyt perustaa levy-yhtiöitä, sillä hänen mukaansa Love Records riitti, sai diggailla sitä ja tehdä töitä heidän artistiensa kanssa. Rockadillossa on vuosien varrella ollut todella helmiä työntekijöitä, joista kaikista Tapio puhuu todella arvostaen: Aapo Hellman, Maria Konttinen, Seppo Pietikäinen, Mikael Lövström, Susanna Perämaa, Lumi Vesala. 80-luvulla Tapion lisäksi Rockadillossa oli 4 työntekijää.
Maria Konttinen on kertonut, että kun hän oli hakenut töitä Roviosta sen hulluina superkasvun vuosina, Peter Vesterbacka oli nähnyt CV:ssä Rockadillon ja kysynyt: ”Miten sä pärjäsit sen Rockadillon Tapion kanssa? Maria oli vastannut, että oikein hyvin. Tähän Peter oli vastannut: ”No se on sillä selvä, kyllä sä täälläkin sitten pärjäät.” Ja sai siis työpaikan.
Tapio kiittää – ja myös suomalainen musiikkiala kiittää – lukemattomia harjoittelijoita ja ihmisiä, jotka ovat sittemmin tehneet upeaa uraa ympäri suomalaisen ja kansainvälisen musiikkiteollisuuden. Nytkin Tapiolla on hieno harjoittelija, joka ei ehkä pysty vielä hahmottamaan, mitä kaikkea hän tuleekaan tämän harjoittelun aikana oppimaan. Tapion rinnalla työskennelleenä voin sanoa, että ainakin huolellisuutta, asioista selvää ottamista, paneutumista, yksityiskohtien hiontaa, taiteilijoiden ja taiteen ehdotonta arvostusta sekä aina kansainvälistä, globaalia näkökulmaa.
Vaikka Tapiolla on ollut paljon yhteistyökumppaneita ja erilaisia työntekijöitä, yritys ja sen suunta on kuitenkin koko ajan ollut Tapion vastuulla. Kuten Tapio sanoo, ”Kaikki virheet ovat olleet mun vastuulla”. Mutta voi veljet, vaikka näyttely on loistava, siitä myös puuttuu tuskallisen paljon! Kuten pitkä ura jazzin kanssa, työ mm. Trio Töykeiden kanssa. (Bookletissa siitä tosin on komea luku). Tämä sisältää 20 vuotta tiivistä yhteistyötä yhden Suomen upeimman ja kansainvälisimmän yhtyeen kanssa.
Näyttelystä puuttuu myös järjestötoiminta: Tapio on toiminut hallituksessa, perustajana tai valintaraadeissa ihan joka ikisessä suomalaisessa musiikkialan organisaatiossa SES:stä Music Finlandiin ja Teostoon. Myöskään 30-vuotisesta työstään suomalaisen musiikkialan tärkeimmän, ja myös ainoan ammattilaistapahtuman, eli Musiikki & Median eteen näyttelyyn ei ole mahtunut asiaa. Minä en ymmärrä, millainen Tapion kello on, jotta on ehtinyt tämän kaiken. Ja silti hän on aina joka palaverissa ajoissa. (70-luvusta Tapio itse sanoo, että hän oli aina myöhässä. Minä en ole sitä nähnyt, tietenkään.)
Kustannusyhtiötoiminnasta tässä näyttelyssä ei myöskään ole mitään. Se on se B2B-puoli, jota yleisön on vaikea ymmärtää, mutta musiikkialalla siitä lähtee kaikki. Kuka kustantaa sen kappaleen tekemisen, jonka te, rakkaat ihmiset, kuulette. Rockadillo on myös tässä merkittävä toimija Suomessa, ja Tapio on aina ollut musiikkikustannusalan arvostettu ammattilainen kansainvälisesti.
Rönsyjä, reggaesettejä ja The Real Thing
Kuten Tapio itse sanoo, rönsyjä on niin paljon…. Kuraattori on onneksi joutunut tekemään karsimistyön, eikä esim. minä tai Tapio. Tapio teki ensimmäisen kerran excell-budjetin vuonna 1999, toimittuaan siinä vaiheessa jo 30 vuotta alalla, se oli muuten Helsingin kulttuuripääkaupungille tehtyä Maailmojen musiikkia -sarjaa varten. Sitä ennen hän oli laskenut kaikki budjetit päässä. Paljonko voi tulla tappiota vai voittoa. Onko se 50-50 chäänssi vai ei. Tapiolla ei siis ole koskaan ollut tavoitetta siihen, paljonko pitää päästä tienaamaan.
Itse hän toteaa, että ihan hyvin on mennyt. Paljon hyvä vuosia ja paljon myös vaikeita aikoja. Tapion mukaan olennaisinta on se, että hän on saanut 50 vuotta tehdä sellaista, joka ei ole tuntunut työltä ainakaan koko ajan. Eli Tapio on tehnyt aina todellisesta intohimosta ja sydämestä, ja se näkyy ja tuntuu ihan kaikessa mitä hän tekee. Ja muuten bileissä Korjus on aina se, joka ei todellakaan lähde viimeisenä. Kaikista onnekkain on se, joka pääsee nauttimaan Tapion reggaesettiä ja tanssaamaan sen tahdissa. Ja minä muuten olen, todella monta kertaa.
Näyttelyn lisäksi yleisöllä on mahdollisuus nauttia myös muista oheishelmistä: näitä ovat mm. Spotify-soittolistat, jotka Jukka Junttila tehnyt Tapion kanssa yhteistyössä. Postimuseon johtaja Kimmo Antila ajatteli, että näyttelyssä pitäisi olla Yo-talon nurkka, jossa olisi Tapion DJ-koppi Yo-talolla. Tampereellakin on paljon ihmisiä, jotka eivät tiedä yhtään mitä Tapio on tehnyt sen jälkeen, kun hän lopetti DJ:nä Yo-talolla… No, nyt saatte sitten nähdä sitä…
Tapio taas oli tarkka, että näyttelyyn ei tule tällaista nostalgiaa: eihän Rockadillo ole tehnyt siellä muuta kuin laskuttanut Tapion keikat. Eli Tapio näkee Rockadillon instituutiona, joka on enemmän kuin hän itse. Mitä se tietenkin onkin. Mutta muuten Tapio on luottanut kuraattoreihin ja Postimuseoon. Käynyt paljon näyttelyissä niin maailmalla kuin täällä, ja sanoo, että hän luottaa siihen, että Postimuseon porukka osaa hommansa. Tämä on oivallinen aasinsilta kiittää Postimuseota, joka on tehnyt todella olennaisen museokokoelmallisen työn. Museo on kuvannut satoja julisteita ja materiaaleja, jotta ne säilyvät jälkipolville. Tässä näyttelyssä te näette originaaleja, mikä on todella harvinaista. Tapio nimenomaan halusi näin, että ihmiset näkevät The Real Thingin.
Näyttely on upea, mutta voi veljet miten olennaista on, että kaikki pääsevät myös kuulemaan Tapion tarinoita. Kuinka monta tuolia hajosi Ramonesin keikalla Kulttuuritalolla ja mitä tuumasi Patty Smith. Postimuseon sivuilta löytyy podcast, jossa Postimuseon johtaja Kimmo Antila on haastatellut Tapiota ja tarinat todella lentävät. Lisäksi mainostan vielä, että Metsossa on 15.9. tilaisuus, jossa Jukka Junttila haastattelee Tapiota. Ja 16.11. Jari Korkki haastattelee Tapiota ja Epeä Manserock-teemalla Vapriikin auditoriossa.
Olen vakuuttunut, että te kaikki tulette nauttimaan tästä näyttelystä. Annetaan musiikin ja intohimon puhutella. Pysähdytään tuntemaan ne tilanteet, joihin me kaikki tämän näyttelyn kautta pääsemme. Ramonesien takahuoneeseen Kultsan keikan jälkeen, Värttinän fantastiseen comebackiin, kaikkien aikojen hienoimpaan koko maailman musiikkeja juhlistavaan Womex-näyttelyn tunnelmiin Tampereella, Kimmo Pohjosen räjähtävän energian äärelle, reggaen letkeään poljentoon – musiikin ja hyvien ihmisten keskelle. Nostakaamme Rockadillon ja Tapion malja. Paljon onnea Tapio todella hienosta näyttelystä.”
Lisätietoja näyttelystä täältä 

