Verdi: Requiem – Dalia Stasevska ja Sinfonia Lahti
Verdin oopperamainen Requiem henkii dramaattisia aarioita, kyyneliä ja kuolemaa. Sinfonia Lahtea, tähtisolisteja ja Tampereen Oopperan kuoroa johtaa Dalia Stasevska.

Tietoa tapahtumasta
Liput 50/40/35 €
Eläkeläiset 46/36/32 €
Lapset (alle 16-vuotiaat) ja opiskelijat 20 €
Giuseppe Verdi: Messa da Requiem
I Requiem
II Dies irae
III Offertorio
IV Sanctus
V Agnus Dei
VI Lux aeterna
VII Libera me
Esiintyjät:
Dalia Stasevska, kapellimestari
Sinfonia Lahti
Marjukka Tepponen, sopraano
Tuija Knihtilä, mezzosopraano
Peter Lodahl, tenori
Matti Turunen, basso
Tampereen Oopperan kuoro
Heikki Liimola, kuorokapellimestari
Giuseppe Verdin (1813–1901) Messa da Requiem syntyi kirjailija ja filosofi Alessandro Manzonin muistolle. Teos esitettiin ensimmäistä kertaa Milanossa toukokuussa 1874 säveltäjän johdolla. Rakastettu Requiem koostuu seitsemästä osasta, ja sen kokoonpanoon kuuluu neljä laulusolistia, orkesteri ja suuri kuoro.
Suurteoksen odotettiin jatkavan sielunmessujen perinteitä hartailla hautajaistunnelmilla, mutta Verdi ei voinut taistella luontoaan vastaan. Kuoleman kysymykset vetivät italialaismestaria kohti Aidan, Rigoletton ja La Traviatan draamaa – elämää suurempaa tragedian paatosta.
Requiemista tuli liian uskonnollinen oopperataloon ja turhan mahtipontinen kirkkoon. Koskettavat aariat, kyynelehtivät kuorokohtaukset ja elämän ikuiset kysymykset italialaisen oopperan jäljittelemättömään tyyliin sopivat silti täydellisesti konserttisaliin.
Sinfonia Lahti tekee harvinaisen vierailun Tampereelle orkesterin ylikapellimestarin Dalia Stasevskan johdolla. Tähtisolisteina laulavat sopraano Marjukka Tepponen, mezzosopraano Tuija Knihtilä, tenori Peter Lodahl ja basso Matti Turunen. Kuorona laulaa Tampereen Oopperan kuoro, jota valmentaa kuorokapellimestari Heikki Liimola.
Verdin suurteos esitetään samalla kokoonpanolla myös Lahden Sibeliustalossa torstaina 22.5.2025. Jäähyväiskonsertti Lahdessa päättää Dalia Stasevskan kauden Sinfonia Lahden ylikapellimestarina.
Konsertin kesto on n. 1 h 30 min, ei väliaikaa.
Muutokset mahdollisia.
Tuotanto: Tampere-talo ja Tampereen Ooppera, yhteistyössä Sinfonia Lahti
Jane ja Aatos Erkon säätiö on tukenut Tampere-talon ooppera- ja kamarimusiikkitoiminnan kehittämistä vuosina 2024–2025.

Tutustu tekijöihin

Dalia Stasevska (s. 1984) on viime vuosien aikana noussut yhdeksi kansainvälisesti näkyvimmistä ja kiitetyimmistä suomalaiskapellimestareista. BBC Symphony Orchestran päävierailijana Stasevska on johtanut useana vuonna Lontoon Proms-festivaalin avajais- ja päätöskonsertit, ja viimeaikaisiin vierailuihin ovat lukeutuneet muun muassa New Yorkin filharmonikot, Los Angelesin filharmonikot, Chicagon sinfoniaorkesteri, Clevelandin orkesteri sekä Frankfurtin radion sinfoniaorkesteri.
Kesällä 2024 Stasevska teki kiertueen Yhdysvalloissa esiintyen Bostonin sinfoniaorkesterin kanssa Aspenin musiikkifestivaaleilla, Grand Teton Music Festivalilla ja Tanglewoodissa sekä kahdessa konsertissa Saratoga Performing Arts Centerissä Philadelphian orkesterin kanssa.
Stasevskalle on myönnetty Royal Philharmonic Societyn kapellimestaripalkinto vuonna 2020, Alfred Kordelinin palkinto vuonna 2022 ja BBC Music Magazinen Vuoden persoona -palkinto vuonna 2023.
Eurooppalainen Suomi ry:n hallitus valitsi Dalia Stasevskan, dokumentaristi-sellisti Lukas Stasevskijn sekä toimittaja-pianisti Justas Stasevskijn Vuoden eurooppalainen -tunnustuksen saajiksi vuodelle 2025. Tunnustus jaettiin Eurooppa-päivän juhlavastaanotossa aiemmin tässä kuussa Helsingissä. Tunnustus myönnettiin sisaruksille Ukrainan tukemisen tärkeyden esiin nostamisesta ja sen osoittamisesta, miten taide, media ja kulttuuri voivat toimia vaikuttavina välineinä solidaarisuuden ja toivon viestimisessä.
Läpi koko ylikapellimestarikautensa Dalia Stasevska on tehnyt johdonmukaista työtä naissäveltäjien nostamiseksi näkyvästi esiin Sinfonia Lahden ohjelmistoissa. Eräänlaisena ylikapellimestarin testamenttina voi hyvin pitää Stasevskan ideaa säveltäjä Helvi Leiviskän (1902–1982) sinfoniatuotannon levyttämisestä. Leiviskän teoksia on ylimalkaan levytetty hyvin vähän, siksi tallenteiden tekeminen hänen musiikistaan on erityisen tärkeää. Vuonna 2023 ilmestyi hankkeen ensimmäinen levy Orchestral works, vol. 1, ja alkuvuonna 2025 nauhoitettiin sille vielä julkaisematonta jatkoa. Ylikapellimestari Stasevska jättää hankkeen myötä hienon jäljen orkesterin historiaan.
Stasevska päättää vuonna 2021 alkaneen Sinfonia Lahden ylikapellimestarikautensa tänään kuultavaan Verdin suureen Requiemiin. Kiitos Dalia!
Teksti: Jaani Länsiö, Hannele Eklund, Henrika Bäcklund

Marjukka Tepposen (s. 1984) ura oopperalaulajana alkoi, kun hän pääsi laulamaan Savonlinnan oopperajuhlien kuoroon vuonna 2006. Kaksi vuotta myöhemmin hän voitti Timo Mustakallio -laulukilpailun, ja vuonna 2010 hänet palkittiin Lappeenrannan laulukilpailun voittajana. Sittemmin hän on noussut yhdeksi Suomen kansainvälisesti menestyneimmistä sopraanoista. Olavinlinna on kuitenkin säilynyt hänelle erityisen merkittävänä esiintymispaikkana, ja viime vuosina hän on tulkinnut siellä oopperajuhlien yhteydessä muun muassa Julian roolin Gounod’n Romeo ja Juliassa sekä Donna Annan roolin Mozartin Don Giovannissa.
Musiikki on ollut osa Tepposen elämää varhaisesta lapsuudesta lähtien – hän aloitti pianotunnit jo viisivuotiaana ennen siirtymistään lauluopintoihin. Hän opiskeli laulua Jyväskylässä Päivi Virolainen-Kalpion johdolla ja valmistui vuonna 2007. Opinnot jatkuivat Sibelius-Akatemiassa, jossa hän suoritti lauludiplomin vuonna 2011 opettajanaan Marjut Hannula. Solistidebyyttinsä Tepponen teki vuonna 2009 Keski-Suomen alueoopperassa Violettana Verdin La Traviatassa.
Suomen kansallisoopperassa Tepponen esiintyy säännöllisesti merkittävissä rooleissa. Hänet on nähty muun muassa Fiordiligin roolissa Mozartin Così fan tuttessa, Blanche de la Forcen roolissa Poulencin Karmeliittasisarissa, Woglinden roolissa Wagnerin Reininkullassa ja Jumalten tuhossa sekä Elisabettan roolissa Verdin Don Carlossa. Nykyoopperoiden osalta Tepponen on toiminut solistina esimerkiksi Jaakko Kuusiston Jää-oopperassa ja Apocalyptica-sellistiduon säveltämässä Indigo-metallioopperassa.
Tällä kaudella Tepponen toimii residenssitaiteilijana arvostetussa Semperoper Dresdenissä, jossa hän tulkitsee kevään aikana muun muassa Cio-Cio-Sanin roolin Puccinin Madama Butterflyssa, Mimìn roolin Puccinin La Bohèmessa ja Tatianan roolin Tšaikovskin Jevgeni Oneginissa. Kauden huipennuksena hän esiintyy kesällä solistina Sibeliuksen Kullervossa Bregenzin festivaalilla Wienin filharmonikkojen kanssa Jukka-Pekka Sarasteen johdolla.
Teksti: Elle Palmu

Kemistä lähtöisin oleva mezzosopraano Tuija Knihtilä (s. 1968) on yksi kansainvälisesti kysytyimmistä suomalaisista oopperasolisteista. Hän valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta ja jatkoi opintojaan Berliinin taidekorkeakoulussa sekä Zürichin kansainvälisessä oopperastudiossa. Nykyään Knihtilä asuu Wienissä ja esiintyy säännöllisesti Euroopan keskeisillä ooppera- ja konserttilavoilla.
Knihtilän osaamisen ytimessä ovat oopperakirjallisuuden suuret ja dramaattiset mezzosopraanoroolit. Viime vuonna hän lauloi menestyksekkäästi Kansallisoopperassa Äiti Marien roolin Poulencin Karmeliittasisarissa ja Waltrauten roolin Wagnerin Jumalten tuhossa. Vuonna 2023 hän loisti Kundryn roolissa Wagnerin Parsifalissa Saksassa Bielefeldissä, ja kesällä 2022 hän hurmasi yleisön Bizet’n Carmenin nimiroolissa Savonlinnan oopperajuhlilla.
Aiemmin urallaan Knihtilä on esiintynyt muun muassa Venetsian La Fenicessä, kaikissa Pohjoismaiden suurissa oopperataloissa sekä useissa arvostetuissa saksalaisissa oopperataloissa. Hän on tulkinnut esimerkiksi Laura Adornon roolin Ponchiellin La Giocondassa Malmön oopperassa, Ortrudin roolin Wagnerin Lohengrinissa Tanskan kuninkaallisessa oopperassa ja Santuzzan roolin Mascagnin Cavalleria Rusticanassa Norjan kansallisoopperassa sekä São Paulossa asti. Hän oli kiinnitettynä Suomen kansallisoopperaan vuoteen 2010 asti ja esitti siellä Carmenin lisäksi muun muassa Angelinan roolin Rossinin Tuhkimossa ja Rosinan roolin Rossinin Sevillan parturissa. Vuonna 2015 hän debytoi Yhdysvalloissa Austinissa Amneriksen roolissa Verdin Aidassa.
Monipuolisena konserttisolistina Knihtilä on esiintynyt esimerkiksi Beethovenin Missa solemniksessa Hannu Linnun johdolla Sinfonia Lahden kanssa vuonna 2022. Syksyllä 2024 hän toimi solistina Sibeliuksen Kullervossa Jyväskylä Sinfonian säestämänä ja Anna-Maria Helsingin johtamana. Vuodenvaihteessa hän lauloi Beethovenin 9. sinfoniassa Toulousessa Tarmo Peltokosken johdolla. Tänä iltana kuultavan Verdin Messa da Requiemin hän on laulanut viimeksi vuonna 2023 Kansallisoopperan lavalla.
Teksti: Elle Palmu

Tanskalainen tenori Peter Lodahl opiskeli laulua Århusin kuninkaallisessa taideakatemiassa ja Kööpenhaminan kuninkaallisessa ooppera-akatemiassa. Oopperadebyyttinsä hän teki Saksassa Kielin kaupunginoopperassa ja laajensi nopeasti repertuaariaan Berliinin Komische Operin kiinnityksen myötä. Vuonna 2009 hän sai kiinnityksen Tanskan kuninkaalliseen oopperaan, ja alle kahdessa vuodessa hänet valittiin ehdokkaaksi Opernwelt-lehden ”Young Artist of the Year” -palkinnon saajaksi. Vuonna 2020 hän voitti Opus Klassikin ”Singer of the Year” ja ”Best Art Song Recording” -palkinnot Schumannin Dichterliebe-laulusarjan tulkinnastaan.
Oopperalaulajan uransa ohella Lodahl on toiminut taiteellisena johtajana Kööpenhaminan oopperafestivaalilla (2016–2019) ja Kööpenhaminan filharmonikoissa (2019–2024). Hänen ansionsa taiteen kentällä on tunnustettu korkealla tasolla, ja hänelle myönnettiin Tanskan kuningaskunnan Dannebrogin ritariarvo vuonna 2013.
Lodahlin repertuaari on hyvin laaja. Hän on saanut kiitosta esiintymisistään esimerkiksi Taminon roolissa Mozartin Taikahuilussa Berliinin kansallisoopperassa, Don Ottaviona Mozartin Don Giovannissa Hampurin kansallisoopperassa ja Rodolfona Puccinin La Bohèmessa Berliinin Komische Operissa. Tanskan kuninkaallisessa oopperassa hänet on nähty esimerkiksi Edgardon roolissa Donizettin Lucia di Lammermoorissa. Lisäksi Lodahl on noteerattu erityisesti esiintymisestään Enjott Schneiderin Marco Polo -oopperan nimiroolissa, joka lauletaan kiinan kielellä.
Tällä kaudella Lodahl debytoi Cavaradossina (Puccinin Tosca) ja Dick Johnsonina (Puccinin Lännen tyttö) sekä konsertoi esimerkiksi Meksikossa, Kiinassa ja ympäri Eurooppaa. Kuluvalla kevätkaudella hän loistaa Hauptmannin roolissa Alban Bergin Wozzeckissa Staatstheater Darmstadtissa.
Teksti: Elle Palmu

Basso Matti Turunen on toiminut Suomen kansallisoopperan solistina vuodesta 2019 lähtien. Turunen on nähty Kansallisoopperan lavalla muun muassa Collinen roolissa Puccinin La Bohèmessa, Timurina Puccinin Turandotissa sekä vaikuttavana Fafnerina Wagnerin Siegfriedissä.
Turusen kansainvälisen uran yhtenä merkittävimpänä kohokohtana mainittakoon, että hän sai työskennellä legendaarisen Daniel Barenboimin tahtipuikon alla Milanon La Scalassa vuonna 2010 tulkitessaan Fasoltin roolin Wagnerin Reininkullassa. Turusen laajaan repertuaariin kuuluvat myös esimerkiksi Hundingin rooli Wagnerin Valkyyrioissa, Sarastron rooli Mozartin Taikahuilussa, Bartolon rooli Mozartin Figaron häissä ja Zunigan rooli Bizet’n Carmenissa.
Joensuusta kotoisin oleva Turunen opiskeli pianonsoittoa Joensuun konservatoriossa ja sittemmin laulua sekä Joensuun että Helsingin konservatorioissa. Hän on opiskellut kirkkomusiikkia Sibelius-Akatemiassa, ja on toiselta ammatiltaan kanttori. Oopperalaulua Turunen on opiskellut esimerkiksi Savonlinnan Musiikkiakatemiassa, ja hänen tärkeimpinä mentoreinaan ovat toimineet Matti Salminen ja Jaakko Ryhänen. Lisäksi hän on täydentänyt opintojaan Tom Krausen, Jorma Hynnisen, James Vaughnin ja Jeffrey Goldbergin ohjauksessa. Turuselle on myönnetty Suomen Wagner-seuran Bayreuth-stipendi vuonna 2017.
Kesällä 2024 Turunen debytoi solistina Savonlinnan Oopperajuhlilla vaikuttavana Commendatorena Mozartin Don Giovannissa. Tulevana kesänä hän palaa Olavinlinnan lavalle kahteen vaativaan rooliin: Timuriksi Turandotin tuotantoon sekä Varlaamiksi Musorgskin Boris Godunovin tuotantoon.
Teksti: Elle Palmu

Sinfonia Lahti on perinteet tunteva ja uutta luova lahtelainen, suomalainen ja kansainvälinen orkesteri.
Sinfonia Lahden toiminnan ytimessä on laaja ja monipuolinen sinfoniakonserttien sarja, jota täydentävät laadukkaat viihdekonsertit. Painokkaassa osassa on Lahden ja sen alueen lapsille ja nuorille suunnattu toiminta. Orkesterin koti on Sibeliustalo, jonka ovat listanneet akustiikaltaan yhdeksi maailman parhaista konserttisaleista mm. The Guardian, The Wall St. Journal ja Die Welt.
Vakituisina kapellimestareinaan orkesterilla on jo usean vuosikymmenen ajan ollut maailmalla menestyvät suomalaistaiteilijat – Osmo Vänskä, Jukka-Pekka Saraste, Okko Kamu, Dima Slobodeniouk ja viimeisimpänä Dalia Stasevska, jonka nelivuotinen kausi päättyy kevääseen 2025. Syksyllä 2025 orkesterin taiteellisena partnerina aloittaa kapellimestari Hannu Lintu. Samat kapellimestarit ovat toimineet myös orkesterin Sibeliustalossa vuodesta 2000 lähtien järjestämän Sibelius-festivaalin taiteellisina johtajina. Orkesterin päävierailijana toimi 2020–2023 saksalaiskapellimestari Anja Bihlmaier.
Sinfonia Lahden laajan tunnettuuden maailmalla ovat luoneet mittava levytystoiminta, lukuisat ulkomaanvierailut ja verkkokonsertit. Jo yli 30 vuotta jatkunut levytystyö pääosin ruotsalaisen BIS-levymerkin kanssa on tuottanut lukuisia kansainvälisiä levypalkintoja, kolme platinalevyä ja seitsemän kultalevyä tuoneet noin sata äänitettä, joita on myyty maailmanlaajuisesti yli 1,2 miljoonaa kappaletta. Erityistä huomiota ovat saaneet Osmo Vänskän johtamat, orkesterin maineelle kansainvälisesti tunnettuna Sibelius-orkesterina pohjaa luoneet Sibelius-levytykset mm. viulukonserton ja viidennen sinfonian alkuperäisversioista. Orkesterin kunniasäveltäjän Kalevi Ahon tuotannolla on niin ikään merkittävä rooli orkesterin levytystuotannossa.
Sinfonia Lahti on esiintynyt useilla merkittävillä festivaaleilla ja musiikkiareenoilla ympäri maailman, mm. BBC Proms -festivaalilla Lontoossa, Valkeat yöt -festivaalilla Pietarissa, Amsterdamin Concertgebouwssa, Berliinin filharmoniassa, Wienin Musikvereinissa ja Buenos Airesin Teatro Colónissa. Orkesterin konserttivierailut ovat suuntautuneet Japaniin, Kiinaan, Etelä-Koreaan, Yhdysvaltoihin, Etelä-Amerikkaan sekä useisiin Euroopan maihin. Kotimaassa Sinfonia Lahti on vieraillut vuodesta 2007 säännöllisesti Hämeenlinnan Verkatehtaalla ja on tuttu näky myös muilla suomalaislavoilla.
Sinfonia Lahti aloitti säännölliset konserttilähetykset internetissä ensimmäisenä orkesterina maailmassa Classiclive.com-sivustolla vuonna 2007, ja keväällä 2021 julkaistiin orkesterin oma SL Classiclive -konserttiapplikaatio. Vuonna 2015 aloitettu Hiilivapaa Sinfonia Lahti -hanke toi orkesterille kansainvälisen Classical:NEXT-innovaatiopalkinnon vuonna 2018.
I VIULU
Mikaela Palmu, konserttimestari va
Hannaliisa Pitkäpaasi, II konserttimestari
Andrew Ng
Päivi Pöyry
Petri Kaskela
Arja Kaskela
Johanna Latvala
Sofia Greus
Emil Peltola
Viivi Hakkarainen
Totti Hakkarainen
Maija Mustonen va
II VIULU
Aleksi Trygg
Mathieu Garguillo va
Seppo Linkola
Anni-Kaisa Tikkala
Lotta Svartström
(Anitta Engstrand)
Krista Jäänsola
Laura Kokko
Liis Marini
Rimma Kozlova
Eveliina Sipilä
ALTTOVIULU
Kei Ito
Yuki Kodama
Oleg Larionov
Anu Airas
Riikka Lounamaa
Katariina Ruokonen
Lasse-Matti Laakso
Jaakko Laivuori
SELLO
Sanna Palas
Aino-Maija Riutamaa de Mata
Ilkka Uurtimo
Antero Manninen
Johannes Elfving
Auroora Perttunen va
Sara Viluksela va
KONTRABASSO
Timo Ahtinen
Petri Lehto
Sampo Lassila
Anna Rinta-Rahko
Severi Huhdanpää va
HUILU
Outi Viitaniemi
Eva Trygg
Enna Puhakka
OBOE
Lasse Junttila
Reiko Mori
Jukka Hirvikangas
KLARINETTI
Eeva Mäenluoma
Nora Niskanen
Peter Bourne
FAGOTTI
Samuel Rouleau va
Essi Vartio
Kjell Häggkvist
KÄYRÄTORVI
Ilkka Puputti
Mia Kari
Pertti Kuusi
Alexis Routley va
TRUMPETTI
Bogdan Dekhtiaruk
Veli-Pekka Kurjenniemi
Sami Siikala
PASUUNA
Henrik Kolehmainen va
Vesa Lehtinen
Pasi Mäkinen
TUUBA
Harri Lidsle
LYÖMÄSOITTIMET
Juha Lauronen
Marcus Ström va
Tampereen Oopperan kuoro on 80 laulajan monipuolinen ja jatkuvasti kehittyvä kokoonpano, joka on toiminut nykyisessä muodossaan Heikki Liimolan johtamana vuodesta 1990 lähtien. Se on vakiinnuttanut asemansa Tampereen Oopperan sydämessä ja loistaa vuosittain Tampere-talon Isossa salissa toteutettavissa oopperaproduktioissa.
Kuoron laajassa ohjelmistossa yhdistyvät oopperataiteen klassikot Mozartista Pucciniin ja Verdistä Wagneriin sekä modernit teokset. Keväällä 2018 kuoro kantaesitti Olli Kortekankaan säveltämän Veljeni vartija -oopperan, ja kesällä 2005 kuoro esiintyi ensimmäistä kertaa ulkomailla Joonas Kokkosen Viimeiset kiusaukset -produktion vieraillessa Prahan Kansallisteatterissa.
Kuoron esiintymiset eivät rajoitu yksin oopperaan. Yhteistyö Tampere Filharmonian ja Tampereen Filharmonisen Kuoron kanssa on tärkeä osa kuoron toimintaa. Viime vuosina Tampereen Oopperan kuoro on hurmannut oopperatuotantojen ohella muun muassa Verdin Requiem-produktion myötä, joka toteutettiin Tampere-talossa Santtu-Matias Rouvalin johdolla ja Tampereen Filharmonisen Kuoron kanssa vuonna 2021. Syksyllä 2022 kuoron naisäänet toivat vaikuttavan panoksensa Holstin Planeetat-teokseen Jan Söderblomin johdolla.
Syksyllä 2024 Tampereen Oopperan kuoro lauloi Beethovenin Fidelio-oopperan konserttiversiossa Susanna Mälkin johdolla. Elokuussa 2025 kuoro on mukana ainutlaatuisessa maailmanensi-illassa, kun Nightwish-yhtyeen Yesterwynde-albumi esitetään sinfonisesti Tampere-talossa Tampere Filharmonian kanssa ja Eero Lehtimäen johtamana.
SOPRAANOT
Veera Aaltonen
Emilia Haataja
Enni Hakala
Aliina Hiljanen
Johana Ivančáková
Kaisa Kelloniemi
Meri Kettunen
Anni Koskinen
Kaisa Kuusela-Heinonen
Helena Känä
Veera Lapila
Emmi Latvanne
Katri Paavilainen
Fanni Palmanto
Mari Palviainen
Satu-Liisa Pauniaho
Maria Piirainen
Anna Suurmäki-Lesonen
Hannele Taipale
Eveliina Ylikoski
ALTOT
Piia Eriksson-Rossi
Nina Jauhiainen
Johanna Kalmari
Anna Lanoire
Outi Maria Leino-Mäkiharju
Marjukka Manner
Sanna Meretvuo
Terhi Niinimaa
Anna Inkeri Pap
Leena Rantala
Mirja Rantanen
Tarja Reijonen
Hilla Vahvelainen
Mari Vuorijärvi
Sanna Vähälä
TENORIT
Roberto Castagno
Tommi Grönberg
Jukka Heino
Pasi Järvimäki
George Kerola
Benjamin Klemettinen
Aarni Lehtilä
Mikael Lehtinen
Jouni Leivo
Riku Miettunen
Petri Myllymäki
Risto Piirainen
Matti Riekki
Matti Sipilä
Antti Sipola
Jaakko Sorri
Taavi Niinimaa
Marko Tuupainen
BASSOT
Pekka Eskola
Tapani Huhdanmäki
Hugo Huotari
Erkki Hynynen
Janne Jauhiainen
Pertti Kallio
Heikki Karjalainen
Elmeri Kerppilä
Romeo Kiekara
Jani Laaksonen
Olli Lammi
Theo Maijala
Jari Malinen
Lauri Pauniaho
Hannu Riihivaara
Juha Ritalahti
Matias Sekiguchi
Jari Taattola
Sami Uusitalo

Kuorokapellimestari Heikki Liimola valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta 1988. Hänen opettajiaan ovat olleet mm. Jorma Panula, Yrjö Nykänen, Anssi Hirvonen, Eric Ericson, Raimo Sarmas ja Lauri Ojala. Liimola toimi Sibelius-Akatemiassa kuoronjohdon opettajana vuodesta 1987 ja lehtorina 1995–2023. Liimola on johtanut mm. Harjun Kamarikuoroa vuodesta 1977, Tampereen Oopperan kuoroa vuodesta 1990, Savonlinnan Oopperajuhlakuoroa 1991–1995 sekä Tampereen Filharmonista kuoroa 1990–2004.
Hän toimi Tampereen Sävel -festivaalin taiteellisena johtajana 1989–2005 ja Klemetti-Opiston kamarikuoron johtajana 2005–2023. Vuonna 1998 hänet valittiin vuoden kuoronjohtajaksi, ja vuonna 2019 hän sai Suomen Kulttuurirahaston Pirkanmaan rahaston kulttuuripalkinnon. Tampereen hiippakunnan tuomiokapituli myönsi Liimolalle director cantus -arvonimen vuonna 2023.
Teosesittely
Messa da Requiem (1874) kohoaa vaikuttavana monumenttina esiin Giuseppe Verdin (1813–1901)myöhäisen tuotannon keskeltä, ja Verdi-tuntija Julian Buddenin sanoin siinä ”säveltäjän nerous ilmenee kaikkein keskitetyimpänä”. Toisaalta se on samalla myös yksinäinen ja ainutkertainen teos hänen tuotannossaan.
Verdi oli viettänyt koko aktiivisen uransa oopperan parissa, ja Aidan joulukuussa 1871 olleen ensi-illan jälkeen alkoi näyttää siltä, että hän oli 26 oopperan jälkeen vetäytymässä hyvin ansaitulle eläkkeelle. Kirkkomusiikki ei ollut kiinnostanut häntä aiemmin juuri lainkaan, eikä hän ollut mikään uskovainen mies. Monien hänen oopperoidensa synkein värein maalatuista pappishahmoista huokuu syvä epäluulo katolista kirkkoa ja uskonnon ankaria muotoja kohtaan.
Requiemin syntyvirike olikin pikemminkin taiteellis-henkilökohtainen kuin uskonnollinen. Toukokuussa 1873 kuoli italialainen kirjailija Alessandro Manzoni, jota Verdi arvosti luultavasti enemmän kuin ketään toista italialaista aikalaistaan. Verdi oli 1869 kirjoittanut Rossinin muistoksi Libera me -osan, ja kun hän nyt päätti kunnioittaa Manzonia suurella messusävellyksellä, hän saattoi liittää jo valmiin Libera me -osan uusittuna siihen. Messa da Requiem valmistui huhtikuussa 1874, ja kantaesitys oli Verdin johdolla Milanon Pyhän Markuksen kirkossa 22. toukokuuta, Manzonin kuoleman vuosipäivänä.
Teos sai riemuitsevan vastaanoton mutta herätti myös varauksia. Kirkolliset tahot protestoivat sitä, että vastoin ajan italialaisen kirkkomusiikin käytäntöä teoksessa oli mukana naislaulajia. Teosta syytettiin myös liian oopperamaiseksi ilmentämään hengellistä aihepiiriä, ja kapellimestari Hans von Bülow kutsui sitä ”oopperaksi messukasukassa”. Musiikissa kyllä on dramatiikkaa ja sukulaisuutta Verdin oopperoihin monia tutunoloisia yksityiskohtia myöten, mutta Verdi itse teki eron oopperamaisen ilmaisun ja Requiemin välille ja totesi, että sellainen esitystapa, joka on paikallaan teatterissa, ei sovi Requiemiin. Varsinainen liturginen teos Verdin Requiem ei kuitenkaan ole, ja sitä esitetään nykyisin ennen muuta konserttisaleissa.
Verdin Requiem on yksi lajinsa hienoimmista teoksista. Sen on luonut mestaruutensa huipulla ollut säveltäjä, jonka musiikilliset ilmaisukeinot olivat hioutuneet äärimmilleen. Verdi oli tottunut käsittelemään solistien, kuoron ja orkesterin soinnillisia mahdollisuuksia, ja jos joku ajan säveltäjistä osasi ottaa kaiken irti tästä kokoonpanosta – yhtä lailla suurista voimakeskityksistä kuin herkemmistäkin sävyistä – se oli juuri Verdi.
Messa da Requiem on seitsemään osaan jakaantuva, puolitoista tuntia kestävä suurteos. Rauhallisesti hengittävä avausosa, jossa kuoron Requiem saa jatkokseen solistikvartetin ja kuoron Kyrien, esittää rukouksen ikuisesta rauhasta kuolleille ja johdattaa lempeästi sisään teoksen maailmaan.
Teoksen laajin osa ja musiikillis-dramaturginen painopiste on musertavilla voimanpurkauksilla alkava Dies irae. Sen vihan päivää kuvaava avausteema kuullaan teoksessa myöhemminkin, paitsi Dies iraen jaksoissa Liber scriptus ja Confutatis myös päätösosassa Libera me. Suuria tehoja vyörytetään myös Tuba mirumissa lavan ulkopuolelle sijoitettujen ylimääräisten trumpettien avulla ja Rex tremendaen massiivisissa vokaalihuipennuksissa. Dies irae ei kuitenkaan ole pelkkää kauhua ja kuohuntaa vaan tunnelmiltaan laaja-alainen kokonaisuus, johon sisältyy myös tasapainottavia jaksoja kuten sopraanon, mezzosopraanon ja tenorin tertsetti Quid sum miser, sopraanon ja mezzon duetto Recordare sekä yksi koko teoksen korkettavimmista jaksoista, sykähdyttävän kaunis Lacrymosa, jonka Verdi muokkasi Don Carlos -oopperasta pois jätetystä duetosta.
Seesteisestä Offertoriosta lähtien tunnelma kääntyy toiveikkaammaksi. Sanctus puhkeaa soimaan kaksoiskuoron säihkyvänä kahdeksanäänisenä fuugana, Agnus Dei on lähes gregoriaanisen kirkkolaulun tunnelmissa alkava sopraanon, mezzon ja kuoron sisäistynyt suvantovaihe ja Lux aeterna mezzon, tenorin ja basson rauhallinen tertsetti. Epäilyksen varjot häivähtävät vielä teoksen päättävässä Libera me -osassa ja varsinkin sen Dies irae -purkauksessa, mutta energinen fuuga, jossa Verdi hyödyntää monia kontrapunktisia keinoja, käännöksiä, kaanoneita, harvennuksia ja teeman katkelmia, vie suureen huipennukseen ja päätöksen tasaantuviin tunnelmiin.
Teksti: Kimmo Korhonen
Sanat
LATINA
(Coro)
Requiem aeternam dona eis, Domine,
et lux perpetua luceat eis.
Te decet hymnus, Deus in Sion,
et tibi redettur votum in Jerusalem,
exaudi orationem meam,
ad te omnis caro veniet.
Requiem aeternam dona eis, Domine,
et lux perpetua luceat eis.
(Quartetto e coro)
Kyrie eleison;
Christe eleison;
Kyrie eleison…
SUOMI
(Kuoro)
Ikuinen lepo anna heille, Herra,
ja ikuinen valo loistakoon heille.
Sinulle osoitetaan kiitosvirsi, Herra, Siionissa,
ja sinulle annetut lupaukset täytetään Jerusalemissa.
Kuule minun rukoukseni,
sinun luoksesi kaikki liha [ihmiset] tulee.
Ikuinen lepo anna heille, Herra,
ja ikuinen valo loistakoon heille.
(Kvartetti ja kuoro)
Kristus armahda.
Herra armahda.
Kristus armahda.
LATINA
(Coro)
Dies irae, dies illa,
solvet saeculum in favilla,
teste David cum Sibylla.
Quantus tremor est futurus,
quando judex est venturus,
cuncta stricte discussurus.
TUBA MIRUM
Tuba mirum spargens sonum,
per sepulchra regionum,
coget omnes ante thronum.
(Basso)
Mors stupebit et natura,
cum resurget creatura,
judicanti responsura.
LIBER SCRIPTUS
(Mezzosoprano e Coro)
Liber scriptus proferetur,
in quo totum continetur,
unde mundus judicetur.
Judex ergo, cum sedebit,
quidquid latet, apparebit,
nil inultum remanebit.
(Coro)
Dies irae, dies illa,
solvet saeclum in favilla,
teste David cum Sibylla.
QUID SUM MISER
(Soprano, Mezzosoprano e Tenore)
Quid sum miser tunc dicturus,
quem patronum rogaturus,
cum vix justus sit securus?
REX TREMENDAE
(Quartetto e Coro)
Rex tremendae majestatis,
qui salvandos salvas gratis,
salva me, fons pietatis.
RECORDARE
(Soprano e Mezzosoprano)
Recordare Jesu pie,
quod sum causa tuae viae,
ne me perdas illa die.
Quaerens me, sedisti lassus,
redemisti crucem passus,
tantus labor non sit cassus.
Juste judex ultionis,
donum fac remissionis,
ante diem rationis.
INGEMISCO
(Tenore)
Ingemisco, tamquam reus,
culpa rubet vultus meus,
supplicanti parce, Deus.
Qui Mariam absolvisti,
et latronem exaudisti,
mihi quoque spem didisti.
Preces meae non sunt dignae,
sed tu bonus fac benigne,
ne perenni cremer igne!
Inter oves locum praesta,
et ab haedis me sequestra,
statuens in parte dextra.
CONFUTATIS
(Basso e Coro)
Confutatis maledictis,
flammis acribus addictis,
voca me cum benedictis.
Oro supplex et acclinis,
cor contritum quasi cinis,
gere curam mei finis.
(Coro)
Dies irae, dies illa,
solvet saeclum in favilla,
teste David cum Sibylla.
LACRYMOSA
(Quartetto e Coro)
Lacrymosa dies illa,
qua resurget ex favilla,
judicandus homos reus.
Huic ergo parce Deus.
Pie Jesu Domine,
dona eis requiem.
Amen.
SUOMI
(Kuoro)
Vihan päivä, tuo päivä,
hajottaa maailman tuhkaksi,
todistavat David ja Sibylla.
Millainen järistys onkaan tuleva,
kun tuomari tulee,
kaiken ankarasti tutkii!
TUBA MIRUM
Torvi ihmeellisen äänen kajauttaen,
valtakuntien hautausmaiden kautta,
kokoaa kaikki valtaistuimen eteen.
(Basso)
Kuolema ja luonto hämmästyvät,
kun luodut ylösnousevat
tuomitsevalle vastaamaan.
LIBER SCRIPTUS
(Mezzosopraano ja kuoro)
Esiin kannetaan kirjoitettu kirja,
joka sisältää kaiken,
jonka mukaan maailma tuomitaan.
Kun tuomari istuu,
kaikki salattu paljastuu,
eikä mikään jää rankaisematta.
(Kuoro)
Vihan päivä, tuo päivä,
hajottaa maailman tuhkaksi,
todistavat David ja Sibylla.
QUID SUM MISER
(Sopraano, mezzosopraano, tenori)
Mitä minä kurja silloin sanon,
ketä pyydän suojelijakseni,
kun tuskin oikeamielinenkään on levollinen?
REX TREMENDAE
(Kvartetti ja kuoro)
Kuningas vapisuttavan mahtavuuden,
joka armosta pelastat pelastettavat,
pelasta minut, autuuden lähde.
RECORDARE
(Sopraano ja mezzosopraano)
Muista, kallis Jeesus,
että olen sinun elämäsi syy,
älä aja minua kadotukseen tuona päivänä.
Sinä etsit minua väsyneenä,
lunastit minut ristillä,
älköön sellainen kärsimys olko turha.
Oikeamielinen rangaistuksen tuomari,
valmista vapautuksen lahja
ennen arvioinnin päivää.
INGEMISCO
(Tenori)
Huokaan syytettynä,
syyllisyys saa kasvoni punastumaan;
säästä anovaa, Herra.
Sinä, joka annoit anteeksi [Magdalan] Marialle,
ja kuuntelit ryöväriä,
annoit minullekin toivon.
Minun rukoukseni eivät ole arvollisia,
mutta sinä hyvä, suo hyväntahtoisesti,
etten palaisi ikuisissa liekeissä.
Anna minulle paikka lampaitten joukossa,
ja erota minut vuohista,
sijoita minut oikealle puolelle.
CONFUTATIS
(Basso, kuoro)
Kun kirotut on lannistettu,
ja annettu polttaviin liekkeihin,
kutsu minut siunattujen joukkoon.
Rukoilen polvistuen ja kumartuen,
sydän melkein tuhkaksi jauhautuneena,
pidä huolta minun lopustani.
(Kuoro)
Vihan päivä, tuo päivä,
hajottaa maailman tuhkaksi,
todistavat David ja Sibylla.
LACRYMOSA
(Kvartetti, kuoro)
Kyyneleinen on se päivä,
jolloin nousee tuhkasta
tuomittavaksi syyllinen ihminen.
Säästä siis häntä,
laupias Herra Jeesus,
anna heille rauha!
Aamen!
LATINA
(Quartetto)
Domine Jesu Christe, rex gloriae,
libera animas omnium fidelium
defunctorum de poenis inferni
et de profundo lacu.
Libera eas de ore leonis,
ne absorbeat eas tartarus,
ne cadant in obscurum;
sed signifer sanctus Michael
repraesentet eas in lucem sanctam,
quam olim Abrahae promisisti
et semini ejus.
Hostias et preces tibi,
Domine, laudis offerimus.
Tu suscipe pro animabus illis,
quarum hodie memoriam facimus;
Fac eas, Domine,
de morte transire ad vitam,
quam olim Abrahae promisisti
et semini ejus.
Libera animas omnium fidelium
defunctorum de poenis inferni.
Fac eas de morte transire ad vitam.
SUOMI
(Kvartetti)
Herra Jeesus Kristus, kunnian kuningas,
vapauta kaikkien uskovien kuolleitten
sielut helvetin tuskasta
ja syvyyden järvestä.
Pelasta heidät leijonien kidasta,
älköön heitä nielkö helvetti,
älkööt he pudotko pimeyteen:
vaan lipunkantaja pyhä Mikael
vieköön heidät pyhään valkeuteen,
jonka muinoin lupasit Abrahamille
ja hänen jälkeläisilleen.
Uhrit ja rukoukset sinulle, Herra,
kiittäen tarjoamme.
Ota ne vastaan niiden sielujen puolesta,
joita tänään muistamme;
Suo heidän, Herra,
kuolemasta siirtyä elämään,
jonka muinoin lupasit Abrahamille
ja hänen jälkeläisilleen.
Vapauta kaikkien uskovien kuolleitten sielut
helvetin tuskasta.
Suo heidän siirtyä kuolemasta elämään.
LATINA
(Due Cori)
Sanctus, sanctus, sanctus, Dominus Deus Sabaoth.
Pleni sunt coeli et terra gloria tua.
Hosanna in excelsis.
Benedictus, qui venit in nomine Domini.
Hosanna in excelsis!
SUOMI
(Kaksi kuoroa)
Pyhä Herra Jumala Sebaot,
täynnä ovat taivaat ja maa Sinun kunniaasi.
Hoosianna korkeuksissa!
Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen.
Hoosianna korkeuksissa!
LATINA
(Soprano, Mezzosoprano e Coro)
Agnus Dei,
qui tollis peccata mundi,
dona eis requiem.
Agnus Dei,
qui tollis peccata mundi,
dona eis requiem sempiternam.
SUOMI
(Sopraano, mezzosopraano, kuoro)
Jumalan Karitsa,
joka pois otat maailman synnin,
anna heille rauha.
Jumalan Karitsa,
joka pois otat maailman synnin,
anna heille iankaikkinen rauha.
LATINA
(Mezzosoprano, Tenore e Basso)
Lux aeterna luceat eis, Domine,
cum sanctis tuis in aeternum,
quia pius es.
Requiem aeternam dona eis, Domine,
et lux perpetua luceat eis,
cum sanctis tuis in aeternum,
quia pius es.
SUOMI
(Mezzosopraano, tenori, basso)
Ikuinen valo loistakoon heille, Herra,
pyhiesi kanssa iankaikkisesti.
sillä sinä olet laupias.
Ikinen rauha anna heille, Herra,
ja ikuinen valo loistakoon heille,
pyhiesi kanssa iankaikkisesti.
sillä sinä olet laupias.
LATINA
(Soprano e Coro)
Libera me, Domine, de morte aeterna,
in die illa tremenda,
quando coeli movendi sunt et terra.
Dum veneris judicare saeculum per ignem.
Tremens factus sum ego et timeo,
dum discussio venerit atque ventura ira,
quando coeli movendi sunt et terra.
Dies irae, dies illa,
calamitatis et miseriae,
dies magna et amara valde,
dum veneris judicare saeculum per ignem.
Requiem aeternam dona eis, Domine,
et lux perpetua luceat eis.
Libera me, Domine, de morte aeterna,
in die illa tremenda,
quando coeli movendi sunt et terra,
dum veneris judicare saeculum per ignem.
SUOMI
(Sopraano, kuoro)
Vapauta minut, Herra, ikuisesta kuolemasta,
sinä kauheana päivänä,
kun taivaat ja maa järisevät.
Silloin tulet tuomitsemaan ihmiskunnan tulella.
Tulen vapisemaan ja pelkään,
kun tuomio tulee ja tulee viha.
Vihan päivä, tuo päivä,
onnettomuuden ja kurjuuden,
päivä suuri ja hyvin katkera.
Ikuinen rauha anna heille, Herra,
ja ikuinen valo loistakoon heille.
Vapauta minut, Herra, ikuisesta kuolemasta,
sinä kauheana päivänä,
kun taivaat ja maa järisevät.
Silloin tulet tuomitsemaan ihmiskunnan tulella.
Suomennos: Juhani Koivisto

Tiesitkö, että voit tilata tarjoilut ennen esitystä tai väliajalle?
Tutustu tästä kauden tarjoiluihin:
Mordor-leivos 9 €
(Saatavilla vain Taru Sormusten herrasta- esityksissä) (L, G)
Britakakku 8 € (L, G)
Omena-frangipanepiiras ja kanelikerma 8 € (G, VL)
Suolakinuski-pähkinäbrownie, vadelmakastike 8 € (Ve, G)
Tampere-talon leivos 8 € (L, G)
Suolaista ja makeaa (Pieni key lime pie ja kylmäsavulohta saaristolaisleivällä) 8 € (VL)
L= laktoositon, VL= vähälaktoosinen, Ve= Vegaani, G= gluteeniton
Riista-puolukkaleivos 8 € (L)
Katkarapuleipä 14 € (L)
Gluteeniton katkarapuleipä 14 € (G, L)
Perunavohveli savulohimoussella 8 € (VL)
Kantarellipiirakka 8 € (L, G)
Kurpitsahummuksella täytetty leivos, fetavuustoa 8 € (Ve, G)
Savu Hilma ja Heidi juustoa sekä viikuna-kattohunajahilloketta 8 € (L, G)
L= laktoositon, VL= vähälaktoosinen, Ve= Vegaani, G= gluteeniton
MENU 22 €
(paikan päällä tilattaessa 26 €)
Lohipiirasta ja savusmetanaa L, G
Kotimaista rieskaa, savuporoa ja kattopuutarhan versosalaattia L
Vetapiirasta ja savuista kaurafraishea Veg, G
Kotimaista rieskaa, savutofua ja kattopuutarhan versosalaattia Veg, G
***
Mutakakkua, marinoituja luomumarjoja ja kattohunajaa L, G
Macaron-leivos ja luomukukkia L, G
Kauden aprikoosileivos Veg, G
***
Luomukahvi ja luomutee
Varmista haluamasi tarjoilut ja osta ne etukäteen. Tarjoilut voi ostaa ennakkoon verkosta viimeistään tapahtumaa edeltävänä päivänä klo 18 mennessä. Voit tilata tarjoilut haluamasi tapahtuman ”tilaa tarjoilu”- linkin kautta.

Varaa liput ryhmällesi
(väh. 10 hlöä)
ryhmamyynti@tampere-talo.fi
tai puh. 03 243 4501 (ma–pe klo 10–16)

Täydennä elämyksesi majoittumalla saman katon alla
Tampere-talon yhteydessä oleva Courtyard by Marriott Tampere City -hotelli mahdollistaa täydellisen konserttielämyksen. Kun varaat vierailusi yhteyteen kauttamme majoituksen, saat sen kumppanihintaan. Tervetuloa viihtymään!
TULEVIA TAPAHTUMIA
Kohtauksia punaisesta Jumalasta
Atte Kilpisen ja Valtteri Lehtisen draamallinen dialogi-tanssiteos käsittelee elämää, kuolemaa ja rakkautta.
Winterreise – Tuomas Katajala ja Petri Kumela
Tenori Tuomas Katajala ja kitarataiteilija Petri Kumela johdattavat yleisön Schubertin rakastetulle talviselle matkalle.
Verdi: Don Carlos
Juhlavuoden oopperan pääosissa laulavat Mika Kares ja Marjukka Tepponen. Teoksen ohjaa Tuomas Parkkinen, ja Tampere Filharmoniaa johtaa Giancarlo Andretta.