Hyppää sisältöön

LA TRAVIATA

Tampereen Oopperan säihkyvän suurtuotannon ohjaa Samuel Harjanne. Tampere Filharmoniaa johtaa Giancarlo Andretta.

Aika 02.03.2024 19.00 - 16.03.2024 15.00

TilaTampere-talo, Iso sali

Esitykset ja liput

Verdi: La Traviata

La 2.3.2024 klo 19, ensi-ilta
Ke 6.3.2024 klo 19
La 9.3.2024 klo 15
Ti 12.3.2024 klo 19
To 14.3.2024 klo 19
La 16.3.2024 klo 15

Liput 106/94/74 €
Eläkeläiset 98/86/66 €
Lapset ja nuoret (16-v. asti) ja opiskelijat 40 €

Varauduthan tarvittaessa esittämään alennuslippuun oikeuttavan todistuksen (esim. opiskelijakortti) Tampere-talon henkilökunnalle. Huomioithan, että pyörätuolipaikat on tarkoitettu ainoastaan henkilöille, jotka käyttävät pyörätuolia.

Yli 10 hengen ryhmät voivat laittaa sähköpostia osoitteeseen ryhmamyynti@tampere-talo.fi tai soittaa puh. +358 3 243 4501 (ma–pe klo 10–16).

Musiikinjohto Giancarlo Andretta
Ohjaus Samuel Harjanne

Tampere Filharmonia
Tampereen Oopperan kuoro

Kuorokapellimestari Heikki Liimola

Lavastus Peter Ahlqvist
Pukusuunnittelu Tinja Salmi
Valosuunnittelu Ville Syrjä
Videosuunnittelu Toni Haaranen
Koreografia Jack Johansson
Naamioinnin suunnittelu Johanna Vänttinen

Rooleissa

Violetta Valéry – Marjukka Tepponen  
Alfredo Germont – Paolo Fanale
Giorgio Germont – Arttu Kataja
Gastone de Letoriés – Tuomas Miettola
Flora Bervoix – Niina Keitel
Annina – Elli Vallinoja
Tohtori Grenvil – Markus Suihkonen
Paroni Douphol – Ville Rusanen
Markiisi d’Obigny – Jussi Juola
Giuseppe, Violettan palvelija – Taavi Niinimaa
Floran palvelija – Janne Salmenkangas
Lähetti – Juho Sten  
Tanssijat – Chris Bewsher, Oskari Jauhiainen, Jenny Strandberg, Iina Suomalainen

Oopperan esityskieli on italia. Teos tekstitetään suomeksi ja englanniksi.

Esityksessä käytetään voimakkaita valoefektejä ja teatterisavua.

Esitys kestää n. 3 tuntia ja sisältää yhden väliajan.

Esityksen aikana kuvaaminen ja tallentaminen on kielletty.

Tietoa tapahtumasta

La Traviata Tampereen Oopperaan keväällä 2024 – Samuel Harjanne ohjaa, pääroolissa Marjukka Tepponen

Tampereen Oopperan kevään 2024 suurtuotanto on Giuseppe Verdin (1813–1901) La Traviata. Teoksen ohjaa oopperadebyyttinsä tekevä Samuel Harjanne, joka tunnetaan etenkin katsoja- ja arvostelumenestystä saaneista musikaaliohjauksistaan. Harjanteen viime vuosien meriitteihin lukeutuvat mm. Tampereen Teatterin Anastasia (2022), Tampereen Työväen Teatterin Come From Away (2022), Matilda (2021) ja Billy Elliot (2018) sekä Helsingin kaupunginteatterin Pieni merenneito (2023, 2019), Priscilla (2022) ja Kinky Boots (2018).

Olen jo vuosia haaveillut oopperan ohjaamisesta. Taiteenlajina ooppera ei ole minulle se tutuin, ainakaan vielä, mutta minua on aina kiehtonut oopperalavojen suuret tunteet ja isot ilmaisumuodot. Saan kunnian ohjata ensimmäisenä oopperanani Verdin La Traviatan, oopperamaailman kruununjalokiven, jonka musiikki on sykähdyttävän rikasta ja puoleensavetävää. Tuleva ohjaus tuntuu kaikin puolin kiinnostavalta ja motivoivalta.

Samuel Harjanne

Tampere Filharmoniaa johtaa italialainen kapellimestari Giancarlo Andretta, joka on johtanut Tampereen Oopperassa Verdiä aiemminkin. Maestron johdolla on kuultu Tampereella Nabucco (1998), Simon Boccanegra (2000), Naamiohuvit (Un ballo in maschera) (2002) ja Aida (2007).

Teoksen lavastuksen suunnittelee Peter Ahlqvist, puvut Tinja Salmi, valot Ville Syrjä, videot Toni Haaranen, koreografian Jack Johansson ja naamioinnin Johanna Vänttinen. Tampereen Oopperan kuoron valmennuksesta vastaa tuttuun tapaan kuorokapellimestari Heikki Liimola.

Muutokset mahdollisia.

Tuotanto Tampere-talo Oy

Yhteistyössä Tampere Filharmonia, Harjanne Company Ltd Oy

Jane ja Aatos Erkon säätiö tukee Tampereen Oopperan kehittämistä vuosina 2024–2025.  

Oopperabuffet – täydennä vierailusi makuelämyksillä

Tampere-talon ravintola on loihtinut oopperavierailusi oheen herkullisen Oopperabuffetin, joka katetaan 3. kerroksen ravintola Duuriin kaksi tuntia ennen esitystä.

Oopperabuffet on myynnissä lauantaiesityksiin 2.3.2024, 9.3.2024 ja 16.3.2024. Voit ostaa yhteislipun, joka sisältää esityksen lisäksi buffetruokailun (ruokailun osuus 45 €).

La Traviata -menu

Vihreää neidon salaattia ja sitrusöljyä (Veg, G)
Kirsikkatomaatti-helmimozzarellaa ja basilikaa (L, G)
Lohicarpaccio crudon tapaan, rucolaa (L, G)
Violettan antipasto-kasvistortelliinisalaattia (Veg)
Germontin parmankinkku-kvinoasalaattia (M, G)
Focacciaa M ja punajuurihummusta (Veg, G)

Kananpoikaa all´Arrabbiata (M, G)
Valkosipulilla ja rosmariinilla maustettua luomupolentaa (L)

Luomukahvia ja luomuteetä
Pieniä juustokakkuja L ja vadelmakastiketta (M, G)
Venetsialaista täytesuklaata (VL, G)

Tietoa tapahtumasta

Traaginen suosikkiooppera

Giuseppe Verdin (1813–1901) säveltämä La Traviata kantaesitettiin Venetsiassa vuonna 1853, ja se on yksi maailman kaikkien aikojen esitetyimmistä oopperoista. Kolminäytöksinen ooppera perustuu Verdin aikalaisen Alexandre Dumas nuoremman (1824–1895) näytelmään Kamelianainen (1848), joka luetaan länsimaisen kaunokirjallisuuden kauneimpien rakkauskertomusten joukkoon.

Tampereen Oopperassa La Traviata on esitetty aiemmin vain kaksi kertaa, vuosina 1949 ja 1969. Tuleva tuotanto saa taiteellisen työryhmän käsissä uuden tulkinnan, kun suosikkioopperan tapahtumat sijoitetaan 1800-luvun puolivälin sijasta 1920-luvun häikäisevään ja ylenpalttiseen Pariisiin.

”Luvassa on upean romanttisen musiikin lisäksi visuaalista ilotulitusta ja elokuvallista otetta, kun Moulin Rouge, Pretty Woman ja Great Gatsby lyövät kättä Ison salin lavalla. Violettan traaginen tarina koskettaa vuosikymmenestä toiseen. Haluan ohjauksessani tutkia eritoten sitä, kuinka vahva nainen saattoi selviytyä ja navigoida miesten maailmassa, jossa raha ja sosiaalinen status olivat kaikki kaikessa”, ohjaaja Samuel Harjanne kertoo.

Paluu kurtisaanin kenkiin ja Tampereelle

Pariisin hienostopiireissä vaikuttavan kurtisaani Violettan pääroolin tulkitsee sopraano Marjukka Tepponen, jonka näyttävä ura on kantanut hänet keskeisille kotimaisille ja kansainvälisille esiintymislavoille Itävallan Oper Grazia, New Yorkin Metropolitan-oopperaa ja Seattlen oopperaa myöten. Tampereen Oopperassa Tepposen rooleja ovat aikaisemmin olleet mm. Micaëla (Bizet: Carmen, 2020), Liisa (Madetoja: Pohjalaisia, 2017) ja Susanna (Mozart: Figaron häät, 2014). Tepponen teki ammattilaisdebyyttinsä vuonna 2008 Violettan roolissa Jyväskylän Oopperassa, mutta ei ole sen jälkeen rooliin palannut.

La Traviata oli uralleni tärkeä lähtölaukaus. Violettan rooli on teknisesti hyvin laaja ja vaatii laulajalta kestävyyttä sekä monipuolista tulkintaa. Alkupuolen koloratuuriosuudet ja keimailevan kurtisaanin elkeet muuntuvat tapahtumien edetessä herkäksi lyyriseksi sopraanorooliksi. Otan ilolla haasteen vastaan. On ihanaa ja jännittävääkin palata Violettan kenkiin juuri Tampereelle, joka on minulle rakas mummolakaupunki. Tampereen Ooppera on upea työympäristö, yhteisö isolla y:llä. Koko Tampere-talo tekniikasta ja johdosta lähtien puhaltavat yhteen hiileen, ja Ison salin akustiikka on maailman huipputasoa”, Tepponen kertoo.

Violettaan rakastuvan Alfredon roolin laulaa Tampereen ensiesiintymisensä tekevä italialainen lyyrinen tenori Paolo Fanale. Etenkin Verdin, Mozartin ja Donizettin tulkitsijana tunnettu karismaattinen Fanale on viime kausina esiintynyt mm. Lontoon kuninkaallisessa oopperassa, Wienin valtionoopperassa, Lausannen oopperassa, Baijerin valtionoopperassa ja New Yorkin Metropolitan-oopperassa. Tammikuussa 2024 Fanale lauloi Alfredon roolin Berliinin valtionoopperan La Traviatassa.

Alfredon isän roolin laulaa Suomen kansainvälisesti menestyneimpiin baritoneihin lukeutuva Arttu Kataja, joka on kuulunut Berliinin valtionoopperan solistikuntaan vuodesta 2006. Kataja on vieraillut mm. Theater an der Wienissä, Théatre du Capitolissa Toulousessa, Teatro Municipalissa Santiago de Chilessä, Savonlinnan Oopperajuhlilla, Kansallisoopperassa sekä lukuisilla festivaaleilla Suomessa ja Euroopassa. Tampereen Oopperassa Kataja hurmasi viimeksi keväällä 2022 Taikahuilu-oopperan Papagenon roolissa.

Taiteellinen työryhmä

Italialainen kapellimestari Giancarlo Andretta on tuttu vierailija Euroopan arvostetuimmissa oopperataloissa, konserttisaleissa ja festivaaleilla. Andretta on aiemmin työskennellyt ylikapellimestarina ja taiteellisena neuvonantajana Göteborgin oopperassa (2010–2013) ja Grazin oopperassa (1994–1997), ylikapellimestarina Århusin sinfoniaorkesterissa (2001–2010), vierailevana kapellimestarina Tanskan kuninkaallisessa oopperassa (2001–201), ylikapellimestarina ja taiteellisena johtajana Venetsian filharmonisessa orkesterissa (2000–2002) ja Vicenzan Olimpico-teatterin orkesterissa (1997–2003) sekä ensimmäisenä vierailevana kapellimestarina Granadan kaupunginorkesterissa (2015–2020). Tampereen Oopperassa Andretta on johtanut Verdiä aiemminkin: maestron taidonnäytteitä ovat Nabucco (1998), Simon Boccanegra (2000), Naamiohuvit (Un ballo in maschera, 2002) ja Aida (2007).

Andretta on työskennellyt orkesterinjohdon professorina Vicenzan konservatoriossa sekä Tanskan kuninkaallisessa musiikkikonservatoriossa Kööpenhaminassa. Vuonna 2021 hänet nimitettiin Ruotsin kuninkaallisen musiikkiakatemian jäseneksi Tukholmassa. Hän pitää mestarikursseja ympäri Eurooppaa sekä toimii useiden kansainvälisten laulu- ja kapellimestarikilpailujen tuomaristossa. Andretta on voittanut lukuisia palkintoja, kuten Itävallan opetus-, taide- ja kulttuuriministeriön myöntämän Würdigungspreis-palkinnon vuonna 1989 sekä Saksan levykriitikkojen myöntämän Preis der deutschen Schallplattenkritik -palkinnon Rossinin Italiatar Algeriassa (L’Italiana in Algeri) -oopperan levytyksestä vuonna 2023. Marraskuussa 2023 Andretta johti säveltäjä Jan Kučeran ja ohjaaja David Radokin Don Buoso -oopperan kantaesityksen Prahan kansallisteatterissa.

Kansainvälinen ohjaaja, näyttelijä ja laulaja Samuel Harjanne tunnetaan etenkin katsoja- ja arvostelumenestystä saaneista musikaaliohjauksistaan. Kööpenhaminassa asuvan Harjanteen viime vuosien ohjausmeriitteihin Suomessa lukeutuvat mm. Helsingin Kaupunginteatterin Pieni merenneito (2023, 2019), Priscilla, aavikon kuningatar (2022) ja Kinky Boots (2018), Tampereen Teatterin Anastasia (2022), Turun Kaupunginteatterin Hiljaiset sillat (2022) sekä Tampereen Työväen Teatterin Come From Away (2022), Matilda (2021) ja Billy Elliot (2018). Maailmalla Harjanteen viimeisimpiä ohjauksia ovat olleet mm. Ruotsin Göteborgin oopperan Wicked (2023), Norjan Oslon Folketeateretin Annie (2023) sekä Viron Tarton Vanemuine-teatterin Hüljatud/Les Miserablés (2023, 2017) ja Nunnad Hoos/Sister Act (2020).

Harjanteella on maisterintutkinto ohjauksesta Iso-Britannian arvostetusta Guildford School of Acting -teatterikorkeakoulusta sekä musiikkikasvatuksen kandidaatintutkinto Sibelius-Akatemiasta. Ohjaustöiden lisäksi Harjanne on tehnyt urallaan lukuisia rooleja lavalla sekä ääninäyttelijänä, ja hän on haluttu luennoitsija ja mestarikurssien vetäjä. Harjanne on teatterimaailman luoviin palveluihin erikoistuneen Harjanne Companyn perustaja. Tampereen Oopperan La Traviata on Harjanteen ensimmäinen oopperaohjaus.

Peter Ahlqvist (s. 1982) on työskennellyt freelance-lavastajana ja -pukusuunnittelijana vuodesta 1999. Viime vuosina hän on ansioitunut muiden muassa komedioiden ja suurten musikaalien lavastajana. Ahlqvistin erityinen kiinnostus lavastamisessa on kerronnallinen kauneus ja siirtymien sujuvuus draamassa. Tampereen Oopperan La Traviata on Ahlqvistin ensimmäinen suuren mittakaavan oopperalavastus.

Ahlqvistin viime vuosien lavastuksiin lukeutuvat Helsingin Kaupunginteatterin musikaalit Pieni merenneito (2023, 2019), Priscilla, aavikon kuningatar (2022), Päiväni murmelina (2020) ja Kinky Boots (2018), Tampereen Työväen Teatterin School of Rock (2024) ja Matilda (2021) sekä Turun Kaupunginteatterin Täydellinen lauantai (2024), Pukija (2019) ja Näytelmä, joka menee pieleen (2018). Lisäksi Ahlqvist on suunnitellut lavastuksia Svenska Teaternille, Porin Teatterille, Wasa Teaterille ja Samppalinnan Kesäteatterille.

Tinja Salmi valmistui lavastajaksi (TaM) vuonna 2019 ja on työskennellyt skenografina ammattiteattereissa ympäri Suomen ja kansainvälisesti yli vuosikymmenen ajan. Hänen viimeisimpiä suunnittelutöitään ovat olleet pukusuunnittelu Helsingin Kaupunginteatterin Priscilla, aavikon kuningatar -musikaaliin (2022), lavastus Turun Kaupunginteatterin Pikku naisia -näytelmään (2023) sekä lavastus ja pukusuunnittelu Teatteri Jurkan Jane! Jane! Jane! -näytelmään (2022).

Ville Syrjä työskentelee Akun Tehtaan palveluksessa valosuunnittelijana Tampere-talossa. Näyttämöteosten valosuunnittelun lisäksi Syrjä on vastannut yli 30 vuoden ajan Tampere-talon konserttituotantojen ja tapahtumien valaisusta ja niiden valoteknisestä suunnittelusta. Syrjän aikaisempia suunnittelutöitä Tampereen Oopperalle ovat olleet mm. Taikahuilu (2022 ja 2011), Carmen (2020), Veljeni vartija (2018), Figaron häät (2014) ja Otello (2005).

Toni Haaranen on työskennellyt valo- ja videosuunnittelijana teattereissa sekä kuvaajana elokuvissa ja mainoksissa vuodesta 2005. Haaranen on työskennellyt suurimman osan urastaan freelancerina, mutta syksystä 2018 alkaen hän on toiminut myös vakituisena valo- ja videosuunnittelijana Helsingin Kaupunginteatterissa. Haarasen viimeisimpiä videosuunnitteluita ovat olleet mm. Lentävä hollantilainen (Tampereen Ooppera), Pieni merenneito (HKT), Rakas Evan Hansen (HKT), Rottien pyhimys (Hämeenlinnan teatteri), Marssi 7 ihmeeseen (Harjanne Company), Anastasia (Tampereen Teatteri), Priscilla, aavikon kuningatar (HKT), Niin kuin taivaassa (HKT), Maailma on tehty meitä varten (Suomen Komediateatteri) ja Kolme pientä porsasta (KokoTeatteri).

Jack Johansson on ruotsalainen musiikkiteatteritaiteilija, joka valmistui Göteborgin balettiakademiasta vuonna 2016. Hän muutti Suomeen vuonna 2018 ja on siitä lähtien työskennellyt esiintyjänä eri teattereissa. Johanssonin lukuisia musikaaleja ovat mm. Helsingin Kaupunginteatterin Pieni merenneito (2023, 2019), Priscilla, aavikon kuningatar (2022) ja Kinky Boots (2018) sekä Tampereen Työväen Teatterin Matilda (2021) ja Kinky Boots (2020). Lavatyöskentelyn lisäksi Johansson on toiminut apulaisohjaajana seuraavissa tuotannoissa: Tampereen Työväen Teatterin Come From Away (2022) ja Turun Kaupunginteatterin Hiljaiset sillat (2022). Hän on toiminut apulaiskoreografina seuraavissa tuotannoissa: Helsingin Kaupunginteatterin Pieni merenneito (2023, 2019), Priscilla, aavikon kuningatar (2022) ja Kinky Boots (2018) sekä Tampereen Työväen Teatterin Kinky Boots (2020).

Ennen Suomeen muuttoa Johansson työskenteli Dubaissa sekä pääasiassa Ruotsissa, jossa hän toimi seitsemän kautta tanssijana Ruotsin Euroviisujen Melodifestivalen-karsintakilpailussa (SVT) ja yhden kauden koreografina Lotta på Liseberg -yhteislauluohjelmassa (TV4). Vuodesta 2020 lähtien Johansson on työskennellyt Samuel Harjanteen perustaman Harjanne Companyn palveluksessa. Tampereen Oopperan La Traviata on Johanssonin koreografinen debyytti oopperamaailmassa ja samalla Suomessa.

Tamperelainen maskeeraaja Johanna Vänttinen on työskennellyt vuodesta 1996 lähtien monipuolisesti teatterin, oopperan, tv-ohjelmien, elokuvien ja mainoskuvausten naamioinnin parissa. Vänttinen opiskeli teatterialan maskeerausta Tampereen ammattikorkeakoulussa. Tampere-talolle Vänttinen on suunnitellut vuodesta 2010 lähtien maskeerauksia ja kampauksia mm. seuraaviin Tampereen Oopperan tuotantoihin: Lentävä hollantilainen (2023), Taikahuilu (2022), Carmen (2020), La Bohème (2019), Veljeni vartija (2018) ja Pohjalaisia (2017).

Vänttinen on suunnitellut ja toteuttanut maskeerauksia lukuisille teattereille, kuten Tampereen Komediateatterille (mm. Baskervillen koira, 2022), Tampereen Teatterille (mm. Les Miserables, 2013–2014) ja Tampereen Työväen Teatterille (mm. Vuonna 85, 2006–2007). Vänttisen laajasta tv-tuotantojen maskeerauksesta voi mainita mm. Ivalon 3. tuotantokauden (Yellow Film & TV, 2022) ja Pikku Kakkosen (Yle, 2013–2021). Elokuvatuotannoissa Vänttisen kädenjälkeä voi ihailla mm. Punttikomediassa (Yellow Film & TV, 2021) ja Juice-elokuvassa (Yellow Film & TV, 2018).

Kuoronjohtaja Heikki Liimola valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta 1988 opiskeltuaan orkesterinjohtoa Jorma Panulan sekä laulua Yrjö Nykäsen ja Anssi Hirvosen johdolla. Liimola toimi Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Kuopion yksikön kuoronjohdon opettajana vuodesta 1987 ja lehtorina vuodesta 1995 lähtien vuoteen 2023 asti. Lisäksi hän hoiti Sibelius-Akatemian kuoronjohdon päälehtoraattia viransijaisena 1992–93 ja 1994–95. Harjun Nuorten kuoroa – sittemmin Harjun Kamarikuoroa – hän on johtanut vuodesta 1977, Eteläsuomalaisen osakunnan laulajia 1986–90, Suomen Kirkon kuoroa 1987–90, Suomen Kanttorikuoroa 1989–98 ja Savonlinnan aikaisempaa Oopperajuhlakuoroa 1991–95.

Vuodesta 1990 lähtien hän on toiminut Tampereen Oopperan kuoron johtajana. Vuosina 1989–2005 hän oli Tampereen Sävel -kuorofestivaalin taiteellinen johtaja ja on sen jälkeen toiminut taiteellisen työryhmän jäsenenä. Tampereen Filharmonista kuoroa hän johti kuoron perustamisesta vuodesta 1990 lähtien vuoteen 2004 asti. Liimola toimi Klemetti-Opiston kamarikuoron taiteellisena johtajana vuosina 2005–2023. Suomen Kuoronjohtajat valitsivat Liimolan vuoden kuoronjohtajaksi 1998, ja vuonna 2019 hänet palkittiin Suomen Kulttuurirahaston Pirkanmaan rahaston kulttuuripalkinnolla. Tampereen hiippakunnan tuomiokapituli myönsi Liimolalle director cantus -arvonimen vuonna 2023.

Keikalla, Tampere-talo

Varaa liput ryhmällesi

(väh. 10 hlöä)
ryhmamyynti@tampere-talo.fi
tai puh. 03 243 4501 (ma–pe klo 10–16)

Courtyard by Marriott Tampere City, Visit Tampere Laura Vanzo
Kuva: Laura Vanzo, Visit Tampere

Täydennä elämyksesi majoittu­malla saman katon alla

Tampere-talon yhteydessä oleva Courtyard by Marriott Tampere City -hotelli mahdollistaa täydellisen konserttielämyksen. Kun varaat vierailusi yhteyteen kauttamme majoituksen, saat sen kumppanihintaan. Hinta sisältää aamiaisen ja wifin. Tervetuloa viihtymään!

Varaa hotellihuone tästä!